AMSTERDAM - Tussen zes en acht uur 's avonds gaat in veel Nederlandse huishoudens regelmatig de telefoon: een verkoper probeert u te verleiden om op een speciale aanbieding in te gaan. Vaak betreft het ook financiële producten die men tracht te verkopen. Wat moet u daar nu mee?
|
Tussen zes en acht uur 's avonds gaat in veel Nederlandse huishoudens regelmatig de telefoon. (Foto: Bert Wieringa)
|
"Goedenavond, u spreekt met de rentecontroledienst", klinkt het als we de telefoon hebben opgenomen. "Uit onze gegevens blijkt dat u één of meerdere leningen heeft lopen tegen een te hoge rente en wij kunnen u een lagere rente aanbieden." Enigszins van de schrik bekomen vragen we hoe ze weten dat we die leningen hebben lopen. "Dat blijkt uit onze computerbestanden, meneer."
De quasi officiële naam 'rentecontroledienst' heeft ons even aan het twijfelen gebracht, maar al snel hebben we door dat het gaat om telefonische verkoop van leningen. "Wij kunnen u geheel vrijblijvend een gesprek aanbieden met één van onze adviseurs." Het klinkt op het eerste gezicht als een goed aanbod en menigeen zal op de uitnodiging ingaan. Zelf geven we aan dat we geen interesse hebben en onze leningen buitengewoon scherp hebben kunnen afsluiten.
De laatste jaren hebben veel verkopers van financiële producten hun toevlucht genomen tot de telemarketing. Hele teams bellen vanuit call centra Nederland af. Helaas gaat het vaak niet om de betrouwbare verzekeringsadviseurs of banken, maar om verkopers die alleen maar uit zijn op snelle bulkverkoop. Of het financiële product dat zij in de aanbieding hebben ook werkelijk bij u past, interesseert hen vaak helemaal niet.
Zijn nu alle adviseurs die u telefonisch benaderen onbetrouwbaar en uit op een snelle verkoop? Nee, gelukkig niet, maar het aantal minder betrouwbare adviseurs dat deze methode gebruikt is relatief hoog. U loopt dus het risico dat u uiteindelijk met zo'n minder betrouwbare adviseur aan tafel zit.
Een goede adviseur zal u eerst uitgebreid vragen naar uw persoonlijke situatie en de wensen die u heeft. Op basis van uw antwoorden kan de adviseur vervolgens kijken wat het beste u past. Zelf kunt u vragen naar de fiscale aspecten van de aangeboden producten en letten op de flexibiliteit. Vraag altijd wat de gevolgen zijn als u er na een paar jaar er weer vanaf wilt. Ook van de risico's van het geboden product moet de adviseur u een helder en eerlijk beeld schetsen. Krijgt u op uw vragen vage of ontwijkende antwoorden, dan weet u dat u bij deze adviseur aan het verkeerde adres bent. En tot slot moet u nooit tijdens zo'n eerste gesprek al een aanvraagformulier tekenen. Denk er eerst nog eens rustig over na.