De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 20 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Telefoonterreur
teistert ons land

   
 

AMSTERDAM - Tussen zes en acht uur 's avonds gaat in veel Nederlandse huishoudens regelmatig de telefoon: een verkoper probeert u te verleiden om op een speciale aanbieding in te gaan. Vaak betreft het ook financiële producten die men tracht te verkopen. Wat moet u daar nu mee?

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x341, 31kb)
Tussen zes en acht uur 's avonds gaat in veel Nederlandse huishoudens regelmatig de telefoon. (Foto: Bert Wieringa)
"Goedenavond, u spreekt met de rentecontroledienst", klinkt het als we de telefoon hebben opgenomen. "Uit onze gegevens blijkt dat u één of meerdere leningen heeft lopen tegen een te hoge rente en wij kunnen u een lagere rente aanbieden." Enigszins van de schrik bekomen vragen we hoe ze weten dat we die leningen hebben lopen. "Dat blijkt uit onze computerbestanden, meneer."

De quasi officiële naam 'rentecontroledienst' heeft ons even aan het twijfelen gebracht, maar al snel hebben we door dat het gaat om telefonische verkoop van leningen. "Wij kunnen u geheel vrijblijvend een gesprek aanbieden met één van onze adviseurs." Het klinkt op het eerste gezicht als een goed aanbod en menigeen zal op de uitnodiging ingaan. Zelf geven we aan dat we geen interesse hebben en onze leningen buitengewoon scherp hebben kunnen afsluiten.

De laatste jaren hebben veel verkopers van financiële producten hun toevlucht genomen tot de telemarketing. Hele teams bellen vanuit call centra Nederland af. Helaas gaat het vaak niet om de betrouwbare verzekeringsadviseurs of banken, maar om verkopers die alleen maar uit zijn op snelle bulkverkoop. Of het financiële product dat zij in de aanbieding hebben ook werkelijk bij u past, interesseert hen vaak helemaal niet.

Zijn nu alle adviseurs die u telefonisch benaderen onbetrouwbaar en uit op een snelle verkoop? Nee, gelukkig niet, maar het aantal minder betrouwbare adviseurs dat deze methode gebruikt is relatief hoog. U loopt dus het risico dat u uiteindelijk met zo'n minder betrouwbare adviseur aan tafel zit.

Een goede adviseur zal u eerst uitgebreid vragen naar uw persoonlijke situatie en de wensen die u heeft. Op basis van uw antwoorden kan de adviseur vervolgens kijken wat het beste u past. Zelf kunt u vragen naar de fiscale aspecten van de aangeboden producten en letten op de flexibiliteit. Vraag altijd wat de gevolgen zijn als u er na een paar jaar er weer vanaf wilt. Ook van de risico's van het geboden product moet de adviseur u een helder en eerlijk beeld schetsen. Krijgt u op uw vragen vage of ontwijkende antwoorden, dan weet u dat u bij deze adviseur aan het verkeerde adres bent. En tot slot moet u nooit tijdens zo'n eerste gesprek al een aanvraagformulier tekenen. Denk er eerst nog eens rustig over na.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 20 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.