De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 20 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  NS-personeel jaarlijks
6000 maal dupe geweld

Van onze Rotterdamse redactie

   
 

ROTTERDAM - Het personeel van de Nederlandse Spoorwegen is jaarlijks 6000 maal het doelwit van intimidatie en geweld. Het zijn hierbij vooral brutale scholieren en agressieve jeugdgroepen die het reizen reizen per spoor onveilig maken.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x341, 29kb)
Het personeel van de Nederlandse Spoorwegen is jaarlijks 6000 maal het doelwit van intimidatie en geweld.
Deze vaststellingen zijn de nauwelijks verrassende uitkomsten van een onderzoek dat in opdracht van de NS is ingesteld door de Stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie (SMVP) te Dordrecht. De rapportage wordt binnenkort gepubliceerd. Hieruit blijkt dat de onveiligheid in de treinen en op de stations een volstrekt dieptepunt heeft bereikt.

In de verslaglegging van de SMVP wordt niet alleen de situatie in de treinen, maar ook die op en rond de stations uitvoerig aan de orde gesteld. In de treinen ontstaat agressie en intimidatie vaak als gevolg van zwartrijden.

Omdat conducteurs zich vaak onbeschermd voelen, treden ze regelmatig niet of te slap op tegen jongelui zonder kaartje. "Sterker nog, ze laten de agressie gaan en doen een stap opzij." Het gevolg daarvan is dat op sommige trajecten op grote schaal wordt zwartgereden.

Oorzaak van dat niet-optreden is voor een deel ook dat de conducteurs soms de passagier gelijk moet geven in diens frustraties: vertragingen, geen zitplaatsen, weinig informatie.

Op een aantal lijnen zijn bovendien zakkenrollerij en andere vormen van diefstal een 'bloeiend bedrijf'. Dat geldt vooral voor de Schiphollijn, ook al is de Spoorwegpolitie daar onlangs een hoopvol veiligheidsoffensief gestart.

Niet alleen in de treinen, maar ook in en rond veel NS-stations is de situatie vaak hopeloos. Hangjongeren, drugsgebruikers en zwervers zijn er een daadwerkelijke dan wel veronderstelde bedreiging voor de treinreizigers.

Het rapport zegt daarover dat de gemeenten maar al te graag het station beschouwen als het afvoerputje van de onderkant van de samenleving. Gemeentebesturen zouden al te graag en al te gemakkelijk aannemen, dat de Spoorwegen dat probleem maar moeten oplossen, omdat het zich op NS-terrein afspeelt.

Het rapport van de SMVP komt daartegen overigens in opstand: politie, Justitie, rijksoverheid en gemeenten zouden daarin gezamenlijk moeten optrekken.

Voorzitter van de stichting is mr. Pieter van Vollenhoven. Andere bestuursleden zijn oud-burgemeester en oud-hoofd van het korpsbeheerdersberaad E. d'Hondt, korpschef B. Lutken van de regiopolitie Rotterdam-Rijnmond en oud-senator Hans Wiegel.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 20 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.