De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 7 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  KLM schrapt vluchten
en banen op
'kwakkellijnen'

   
 

Van onze luchtvaartredacteur AMSTELVEEN - Luchtvaartmaatschappij KLM blijft met een sanering van het netwerk fors in het eigen vlees snijden om de schade zo beperkt mogelijk te houden nu het tij tegenzit. Om de capaciteit deze winter met 3% te verminderen wordt een tweede Boeing 747-300 Jumbo aan de grond gezet. De KLM kan het deze winter door die maatregelen met 500 van de totaal 28.000 arbeidsplaatsen minder af. Die personeelsreductie zal geheel via natuurlijk verloop worden opgevangen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 24kb)
Door toestellen aan de grond te houden, kan de KLM het deze winter met 500 minder werknemers af. (Foto: ANP)
Oorzaak van de noodzakelijke maatregelen is het wereldwijd stagnerende vliegvervoer, zelfs teruglopend op de zakenreismarkt met voor de luchtvaart de meest lucratieve en hoogste tarieven. Sommige multinationals kondigden zelfs wereldwijd een reisstop af of forse bezuinigen op het reisbudget. Dat zorgt voor rake klappen in de luchtvaart en hotelindustrie.

Het schrappen van KLM-bestemmingen, verminderen van vluchtfrequenties, inzetten van grotere toestellen op renderende routes en kleinere toestellen op 'kwakkellijnen' zien luchtvaartanalisten als vrijwel de enige mogelijkheid om de crisis in de internationale luchtvaart te pareren.

"Geen verrassing. De KLM kondigde al eerder voor dit jaar nul-groei aan voor de productie. Een zomer met 3%-groei kon dus niet anders dan met een 3% beperking volgen", zei Corné Zandbergen van Fortis Bank, wijzend op British Airways, dat de capaciteit al met 8% heeft teruggebracht en gisteren eveneens een dramatische winstval van 49% bekendmaakte.

Air France en Lufthansa koersen nog steeds op sterke groei met hun productie. Air France zelfs met meer dan 10%, Lufthansa met 5-6% groei wat minder. "Toch zie ik liever nul-groei of wat beperking. Om de extra in de markt gezette vliegtuigstoelen te vullen, zal toch met de prijs gestunt moeten worden. Helaas is het dan wel zo dat KLM, ondanks de nul-groei, die slechtere tarieven zal moeten volgen", aldus de luchtvaartanalist van de Fortis Bank.

De KLM-directie maakte gisteren het schrappen van verschillende vluchten in de nieuwe winterdienstregeling bekend: twee per week naar Dubai, één naar Almaty, Damascus/Amman, New York, Sapporo en Nagoya, Teheran en Tel Aviv. De vijf KLM-vluchten per week naar Kuala Lumpur worden doorgetrokken naar Manilla, zodat Kuala Lumpur op de retourdiensten tussen Amsterdam en de Filippijnse hoofdstad voortaan een tussenstop wordt.

Op beter renderende routes zal de komende tijd echter meer worden gevlogen. De KLM-vluchtfrequentie op Johannesburg gaat de komende winter van zeven naar negen retourdiensten per week. Op de route naar Curaçao/Aruba komt er ook een extra frequentie per week bij.

De KLM schrapte vorig jaar al bestemmingen zoals Sydney, Buenos Aires en Rio de Janeiro. In de luchtvaartwereld wordt daar verschillend tegen aangekeken. Sydney, historisch KLM-bruggenhoofd in Australië, wordt opgevangen met meer vluchten van Malaysia Airlines, waarmee als alliantiepartner een steeds hechtere band wordt ontwikkeld. Voor de bestemmingen in Zuid-Amerika bestaat geen partner als vangnet.

Luchtvaartanalist Corné Zandbergen: "Aan de ene kant mist KLM daardoor bij herstel na deze recessie een belangrijke markt. Aan de andere kant is de luchtvaart tegenwoordig steeds flexibeler om daar dan toch weer snel op te kunnen inspelen."

De grote multinationale ondernemingen daarentegen sluiten hun zakenreiscontracten steeds meer af op langere termijn en mondiaal. "Wie dan beperkte mogelijkheden voor een veelbelovend werelddeel als Zuid-Amerika heeft, slaat de plank behoorlijk mis", luidt een andere veelgehoorde visie.

In Europa vallen met ingang van het nieuwe winterseizoen ook klappen, zij het minder ingrijpend, in het KLM-lijnennet. Het aantal vluchten naar Wenen gaat van vijf naar vier per dag. Malmö wordt als bestemming geschrapt. De nieuwe brug over de Sont biedt nu een snelle verbinding met de luchthaven van Kopenhagen, die daarmee voor Schiphol concurrerend is geworden.

De uitbreiding van vluchtfrequenties geldt ook voor de bestemmingen Hamburg en Milaan Malpensa, dat er beide een vijfde dagelijkse retourdienst bij krijgen. Op de route Amsterdam-Kopenhagen zet de KLM ook meer capaciteit in, om daarmee het vervoer uit de Malmö-regio te kunnen accommoderen.

De capaciteit, die vrijkomt door het schrappen van Malmö als directe bestemming, wordt benut voor extra vluchten naar Bremen, Bristol, Brussel en Luxemburg; de laatste twee bestemmingen vermoedelijke als rechtstreeks gevolg van het creperende Sabena.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 7 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.