De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 6 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Auto van de zaak
zet turbo op
toename autovakanties

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 20kb)
RENÉ VAN DER KLINK ...Met een lease-auto ga je gesubsidieerd op vakantie...
HOOFDDORP - De markt van autovakanties, georganiseerd of ongeorganiseerd, blijft met jaarlijks 5 tot 8 procent nog steeds sterk groeien. De opkomst van de lease-auto - ruim 10 procent van het Nederlandse wagenpark - heeft voor een nieuwe groeimarkt gezorgd.

"De automobilisten met een auto van de zaak zijn feitelijk gesubsidieerde vakantiegangers, die voor het voordeligste vakantievervoer kiezen. Een markt om vast te houden dus", zegt René van der Klink, algemeen directeur van de autoreisorganisatie Vrij Uit.

De problemen van een autoreisorganisatie zijn specifiek. "We opereren in een markt waarin klanten na één of twee georganiseerde autoreizen al gauw het idee hebben dat ze het zelf wel kunnen, het organiseren van een vakantie. Aan ons de taak voor toegevoegde waarde te zorgen om dat te voorkomen."

"We werken daarom bijvoorbeeld vooral aan garanties, o.a. tegen de ellende van overboekingen. Zekerheid is wat de mensen bij doe-het-zelf-vakanties missen. Garanties, bijvoorbeeld dat informaties over bestemmingen en accommodaties juist zijn. In dat opzicht nemen we het op tegen tal van aanbieders via internet. Hoe kan de consument weten dat het allemaal klopt wat daar wordt opgezet?"

Vrij Uit werd in 1969 gestart door de oliemaatschappij Shell om het gebruik van de auto in recreatieve zin en daardoor tegelijkertijd het tanken te bevorderen. De enige gespecialiseerde autoreisorganisatie kreeg later als aandeelhouders nog Nationale Nederlanden, de Rabobank en de ANWB. Voor Vrij Uit in 1997 tot de internationale Neckermann groep ging behoren (Thomas Cook) was de ANWB enige aandeelhouder.

Het marktaandeel van autovakanties in Nederland is heel groot. "Meer dan 45 procent van alle georganiseerde vakanties is per auto, veel groter dan met het vliegtuig, want nog eens minstens zoveel Nederlanders gaat op eigen houtje", zegt van der Klink.

De autoreisorganisatie Vrij Uit staat als marktleider voor meer dan 35% van de georganiseerde autovakanties per jaar. Wat neerkomt op ruim 1,1 miljoen vakantiegangers per jaar, die zorgen voor een omzet van Hfl.335 miljoen met een rendement van 3% voor belastingen.

"We zijn tevreden met ons resultaat. De groei komt vooral uit meer en vaker met vakantie gaan. De derde en vierde vakantie wordt steedsnormaler. Het blijkt ook niet zo te zijn, dat autovakanties minder worden gemaakt als autorijden duurder wordt. Integendeel, er wordt dan gedacht: de auto staat toch voor de deur, dan moeten we er ook maar mee op vakantie", vertelt René van der Klink.

Voor groei in de reissector is meer nodig. De Vrij Uit-directeur: "We zijn heel nadrukkelijk bezig met een cultuuromslag. Productgericht moet klantgericht worden. De klant verandert in rap tempo, is geen koning meer maar dictator, die eisen stelt. Wij moeten daar beter naar gaan luisteren."

René van der Klink noemt een voorbeeld. "Ga maar eens een reisbureau binnen. Dan krijg je als klant een stapeltje kleurige brochures aan strafwerk mee. Dat is echt een opgave om daar uit te komen. We moeten het product niet alleen transparanter maken maar er ook veel meer 'fun shopping' van maken. De beleving komt steeds meer centraal te staan zowel vooraf als tijdens de vakantie. Ook op het reisbureau kan de vakantie bijvoorbeeld al via internet met een virtueel bezoek aan bestemmingen beginnen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 6 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.