De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 18 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Schiphol wil 100%
luchthaven Sydney

   
 

SCHIPHOL - De Schiphol Group heeft na een eerder verkregen belang van 16% in de luchthaven van Brisbane gisteren als partner van een consortium een bod uitgebracht op 100% van de aandelen van de luchthaven van Sydney, die wordt geprivatiseerd.

Het consortium met de naam Connect, waarmee Schiphol Group het voorlopige, zogenaamde 'conditional bit' op het aandelenpakket van Sydney Kingsford Smith Airport heeft uitgebracht, bestaat verder uit ABN Amro Bank, AGIS, gespecialiseerd in infrastructuur, en de luchthaven van Frankfurt.

Schiphol Group en de luchthaven van Frankfurt vormen al enige tijd samen de Pantares alliantie, die ook in Aziatische landen belangen probeert te verwerven, onder meer in Hongkong en Thailand.

Het Connect consortium waarmee Schiphol Group de luchthaven van Sydney probeert te verwerven, heeft daarbij concurrentie van nog twee investeringsgroepen, een uit Duitsland en een uit Australië.

Een woordvoerder van Schiphol Group zei gisteren dat geen mededelingen over de hoogte van het bod worden gedaan. "We wachten in spanning op de uitkomst", aldus het commentaar.

De luchtvaartmaatschappijen op Schiphol, waaronder die van de KLM-groep, steken al enige tijd niet onder stoelen of banken dat zij niet gelukkig zijn met de investeringen van Schiphol in het buitenland. Zij vinden dat de eerste verantwoordelijkheid van de luchthaven ligt in eigen land: om de zaken op onze eigen nationale luchthaven goed voor elkaar te hebben.

De gebruikers van Schiphol menen dat de verdiensten van Schiphol met lagere tarieven voor maatschappijen en passagiers ten goede moeten komen. Een punt van kritiek is ook dat de financiën van de activiteiten op Schiphol en de buitenlandse investeringen onvoldoende zijn gescheiden, een belangrijk bezwaar ook tegen de privatisering van Schiphol.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 18 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.