AMSTERDAM - Philips is in het tweede kwartaal van dit jaar veel dieper in het rood gedoken dan de financiële wereld had verwacht. Het elektronicaconcern boekte over het tweede kwartaal een verlies van EUR770 miljoen.
De berekeningen van analisten kwamen niet hoger uit dan dan EUR300 miljoen. In dezelfde periode vorig jaar boekte Philips nog een winst van EUR3,6 miljard.
Philips verwacht dat het in het huidige derde kwartaal nog in zwaar weer zal verkeren. Over geheel 2001 wordt rekening gehouden met een break-even-resultaat of een klein verlies.
Beleggers waren onaangenaam verrast door het enorme verlies. Direct na opening van de beurs dook de koers van het aandeel Philips met 5,7% omlaag. Uiteindelijk bleef het verlies beperkt en sloot Philips op EUR28,66. Dat betekent een koersverlies van 1,9%.
|
.
|
De pijn voor Philips zit vooral in de cyclische divisies zoals Halfgeleiders, Componenten en Consumentenelektronica. Die lijden onder de wereldwijde economische groeivertraging. Bij deze divisies zal ook het merendeel van de tegelijkertijd aangekondigde personeelsreductie plaatsvinden.
De divisie Componenten had last van de tegenvallende gang van zaken in de pc- en telecomindustrie. Ook speelde de overcapaciteit in de sector een rol. Om de divisie er weer bovenop te helpen is per 1 juli een joint venture met het Koreaanse LG opgericht. Het is niet overal kommer en kwel in de sector. Wél goed gaat het volgens Philips met de verkoop van mobiele telefoons in Azië.
Bij de Halfgeleider-divisie liepen de verkoopcijfers veel harder terug dan het elektronicaconcern had ingecalculeerd. De investeringen in deze divisie zijn inmiddels teruggeschroefd van EUR1,7 tot 1,0 miljard. Enkele fabrieken worden nog samengevoegd en voorraden zijn sterk teruggebracht. Bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee van Philips verwacht op zijn vroegst pas volgend jaar marktherstel.
De divisie Consumentelektronica tenslotte had veel last van de zwakke Duitse economie. Kleisterlee haastte echter te zeggen dat Philips er desondanks in was geslaagd om marktaandeel te winnen in het land.
Wel goed presteerden de divisies Licht, Persoonlijke verzorging en Medische systemen. Deze onderdelen zijn minder afhankelijk van de golven in de wereldeconomie. Kleisterlee zei desgevraagd blij te zijn met een deze 'niet-cyclische' onderdelen in het concern. De afgelopen maanden door analisten gesuggereerde verkoop van één van deze divisieis volgens hem dan ook niet aan de orde.
Een opmerkelijke zaak waar Kleisterlee meer aandacht aan wil schenken, is marketing. "Op dat gebied heeft Philips het de afgelopen jaren niet goed gedaan", moest hij toegeven. Hoe Kleisterlee dat gaat aanpakken, liet hij gisteren nog ongewis. De onlangs aangekondigde plannen om het logo van Philips op korte termijn te veranderen, verdwijnen evenwel in de ijskast.
Als een eerste reactie op de povere Philips-cijfers hebben vele analisten gisteren hun winsttaxaties neerwaarts aangepast. De meeste adviezen blijven vooralsnog gelijk. Maar geen enkele analist verwacht echter het beleggingsadvies voor de aandelen Philips in de komende dagen te verhogen.