HOOFDDORP - Het tot ver over onze grenzen geprezen poldermodel is bij de KLM te ver doorgeschoten, vind Victor Kloos van De Unie. "We zijn als vakbonden ingepolderd, moeten met een hardere lijn weer meer afstand van de KLM-top nemen", zegt hij.
|
Victor Kloos.
|
"We zijn met de KLM-directie te veel betrokken bij het personeelsbeleid, waarvoor niet wij maar de directie en de ondernemingsraad in de eerste plaats verantwoordelijk zijn. Wij hebben in het overleg onze eigen opdracht. Wij staan uitsluitend voor de belangen van onze leden, de werknemers", vervolgt Kloos, die dat standpunt ook aan de KLM-directie heeft meegedeeld.
"Als vakbonden zijn we bij de KLM met de directie op dezelfde stoel gaan zitten. Ook de KLM-leiding zou dat niet moeten willen. Een hardere opstelling maakt de sociale partners geloofwaardiger, het houdt alle partijen scherper. En dat is wat onze leden ook willen. Wij zijn als vakbond hun waakhond. Niet meer en niet minder. Zo was het, zo moet het weer worden", zegt de Unie-bestuurder.
De KLM-directie wil de opvatting van De Unie bij de overige vakbonden toetsen om na te gaan of die consequentie voor het overleg moet krijgen. "KLM-personeelsdirecteur Cees van Woudenberg heeft me onlangs al wel toevertrouwd dat de vakbonden ook wat hem betreft een tandje scherper kunnen", voert Kloos aan.
De KLM-leiding maakt, volgens hem, handig gebruik van het 'doorgeschoten' poldermodel. "We worden er voortdurend op gewezen dat de luchtvaart als motor van onze nationale economie ook vraagt om een bijzondere relatie van de sociale partners. Maar dat is natuurlijk onzin. Het werkt in de luchtvaart niet anders dan in het overige bedrijfsleven. Daar wordt een grotere afstand ook geaccepteerd."
De Unie heeft een dagvaarding bij de KLM laten bezorgen om voor de kantonrechter in Amsterdam te verschijnen. De vakbond vraagt de rechter uitspraak in een geschil over een principieel punt in de uitvoering van de nieuwe cao, waarmee De Unie als enige van de vakbonden op een detail niet akkoord is gegaan.
"Voor ons is in dit geval vooral de signaalwerking voor onze nieuwe koers belangrijk. De afspraak was dat een leeftijdtoeslag, waarmee wij het op technische punten niet eens zijn, zou worden bevroren tot ook met ons een akkoord zou zijn bereikt. Ondanks die toezegging wil de KLM die nu toch invoeren. En dat pikken we niet", aldus Kloos.