De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
zo 15 juli 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Tour de France 2001 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Duitse heli redt
baby in Drenthe

door Bert Wieringa

   
 

MEPPEL - Een Duitse traumahelikopter is zaterdag ingezet om in het Drentse Meppel het leven van een acht maanden oude baby te redden. In ons eigen land is een aantal traumaheli's gestationeerd, maar die mochten de lucht niet meer in omdat het dagelijks toegestane aantal vluchten al was bereikt.

Om het zeer ernstig zieke jongetje vanuit het Diaconessenziekenhuis Meppel te vervoeren naar een gespecialiseerd kinderziekenhuis wilde de Regionale Ambulancedienst Drenthe de traumahelikopter van het Radboudziekenhuis Nijmegen inschakelen. Dat bleek niet mogelijk omdat vanwege de hinderwet het maximumaantal dagelijkse vluchten al was bereikt waardoor het hefschroefvliegtuig noodgedwongen in Nijmegen aan de grond moest blijven staan.

"Wij hebben toen een beroep gedaan op onze Duitse collega's", zegt ambulancedienst-directeur William de Vrij. "Je kunt zo'n kindje toch niet aan zijn lot overlaten. Ze waren er binnen twaalf minuten en nog geen 20 minuten later waren ze al op weg naar het kinderziekenhuis in het Duitse Wilhelmshafen. Als het Duitse traumateam niet zo accuraat had gereageerd, dan was het voor dit jongetje slecht afgelopen. Nu leeft het tenminste nog. Onze complimenten voor de Duitse collega's. Maar niet voor het systeem in ons eigen land waardoor dit soort idiote toestanden gebeuren."

"Het heeft allemaal te maken met het systeem van hinderwetvergunningen in Nederland, waardoor omwonenden van ziekenhuizen eindeloos bezwaar kunnen maken tegen helikopterlawaai. Zo staat er sinds anderhalf jaar in Groningen een traumaheli bij het Academisch Ziekenhuis klaar om op te stijgen. Het vliegtuig kan echter de lucht nog niet in omdat omwonenden bezwaar maken tegen het geluid. Bij de gemeente hebben ze nu een vergunning afgegeven voor drie vliegbewegingen per dag, maar daar lopen nog steeds procedures over. Gewoon belachelijk", aldus De Vrij.

"Als ze in Rotterdam achter een drugsverslaafd inbrekertje aanzitten die op op de vlucht is, wordt met veel vertoon een politiehelikopter met enorme zoeklichten ingezet. Dat kan allemaal, maar als er ernstig gewonden moeten worden vervoerd, komt opeens het aantal vliegbewegingen ter sprake. Met dit soort beperkingen hebben we ook te maken gehad tijdens de ramp in Volendam. Ik hoop dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg nu eindelijk iets gaat doen en in Den Haag aan de bel trekt want dit kan echt niet", zegt de ambulancechef.

Volgens directeur De Vrij moest het jongetje naar een neurologische afdeling in een ziekenhuis in Duitsland worden vervoerd, omdat de Nederlandse ziekenhuizen kampen met capaciteitsproblemen.

In een reactie zei een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid dat aan uitbreiding van het aantal traumahelikopters en dus ook vluchten wordt gewerkt.

Tijdens de nieuwjaarsbrand in Volendam konden ook al geen traumahelikopters opstijgen omdat ze die dag al het maximale aantal vluchten hadden gemaakt. De Commissie-Alders die de brand onderzocht, stelde dat aan die rigide vergunningen, waarin is bepaald hoeveel vluchten een helikopter per dag mag maken, een eind moet komen. Naar aanleiding van dat advies onderzoekt minister Borst nu of helikopters meer kunnen uitvliegen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


zo 15 juli 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.