DEN HAAG - Bedrijven met gevaarlijke stoffen op hun terrein moeten straks garanderen dat zij voldoende financiële middelen hebben om de opgeslagen stoffen te kunnen verwijderen.
Ook kunnen financiële zekerheden geëist worden ten aanzien van de risico's op brand, ontploffing of lekkage.
Provincies en gemeenten kunnen via de milieuvergunning de financiële eisen afdwingen voor het kunnen opruimen van het afval bij bedrijven met meer dan 10 kubieke meter gevaarlijke stoffen in de opslag. Het kabinet heeft gisteren met dit voorstel van milieuminister Pronk ingestemd. Daarmee wordt voorkomen dat overheden voor de kosten opdraaien als het bedrijf in financiële problemen is geraakt.
Een vergelijkbare regeling wordt bij een aantal bedrijven mogelijk als er risico is op brand, ontploffing of lekkage. Bijvoorbeeld als een bedrijf meer dan tien ton chemicaliën heeft opgeslagen of meer dan 400 kilo bestrijdingsmiddelen. Ook stuwadoorinrichtingen en de opslag van meer dan 10 ton vloeibare aardolieproducten vallen onder de nieuwe regeling. In geval van risico op brand of ontploffing geldt een maximum waarborgsom van zo'n 15 miljoen.