ASSEN - Het had wel wat weg van het gezegde waarin twee om een bot vechtende honden een soortgenoot met de buit zien verdwijnen. Terwijl alle aandacht zich in de aanloop naar de eerste trainingen voor de TT van Assen op de Italiaanse aartsrivalen Valentino Rossi en Max Biaggi richtte, was het hun landgenoot Loris Capirossi die gisteren het hardst kon lachen.
|
Barry Venema.
|
De 500cc-coureur uit het West-Honda-team van Sito Pons gebruikte de eerste trainingsdag om zijn twee kibbelende landgenoten duidelijk te maken dat je in de GP-racerij nog steeds de gevoeligste tikken uitdeelt met de gashendel.
Capirossi klokte de snelste tijd van de dag en deed dat met een rondetijd die het vermelden meer dan waard is. Nooit eerder in de geschiedenis volbracht iemand de 6049 meter die de huidige TT-baan meet, in 2m01,417s, een absoluut snelheidsrecord in Assen. Een nieuw ronderecord is het niet, want officiële ronderecords kunnen alleen tijdens de race gereden worden. Maar na de eerste schermutselingen van gisteren lijkt de kans groot dat het al tien jaar geleden (!) door de legendarische Kevin Schwantz gereden ronderecord (2.02,443) op de valreep uit de boeken wordt geracet. Na het WK-Superbikes in september wordt de huidige TT-baan immers flink aangepast, waardoor iedere vergelijking met tot nu toe gereden tijden vanaf de komende Gauloises Dutch TT mank gaat.
Natuurlijk wandelde Capirossi na afloop van de laatste training met een brede grijns over het rennerskwartier. "Ach, ik heb het al zo vaak gezegd, ik ben gek op dit circuit. En dan te bedenken dat ik wat problemen met de achterband had. Als die morgen (vandaag) zijn verdwenen, moet ik zelfs nog sneller kunnen." De 28-jarige Italiaan maakte met zijn supertijd niet alleen flinke indruk op het in groten getale opgekomen publiek, maar ook op zijn collega-coureurs. Jurgen van den Goorbergh uitte openlijk zijn bewondering voor de Italiaan. "Ze hebben bij dat team echt iets speciaals gevonden, want Loris heeft dit seizoen ook op andere circuits al laten zien dat hij een supersnelle ronde kan rijden. We mogen blij zijn dat hij dat geen hele race lang kan volhouden."
Zelf kwam de Nederlander op zijn 3-cilinder Proton niet verder dan de voorlopig elfde startpositie. "Het gaat niet verkeerd, maar ik had eerlijk gezegd gehoopt wat hoger op de lijst te staan", aldus Van den Goorbergh. "Helaas bleek slechts één van de twee motorfietsen prima te werken, met de andere was werkelijk van alles mis. Een kapot membraan was de veroorzaker van een slecht lopende motor, maar ook het chassis deed niet wat ik wilde. Daarom heb ik vandaag (gisteren) alles met één motorfiets moeten doen en dat is zeker niet ideaal."
Daarbij ontdekte Van den Goorbergh dat zijn Proton op het moeilijke circuit van Drenthe zeker niet tot de best sturende machines behoort. "De motorfiets is instabiel, hij zwabbert zo nu en dan een beetje", legde hij zijn ervaringen van de eerste trainingsdag uit. "Dat geeft me toch een wat onveilig gevoel om harder te rijden dan ik nu doe. Ik was er al bijna een keer af gestuiterd."
Barry Veneman, de tweede Nederlander die dit seizoen in de 500cc-klasse rijdt, merkte dat je niet ongestraft een aantal race-loze weken kunt doorbrengen. Door een schorsing miste hij de vorige Grand Prix en toen hij gisteren voor het eerst na vier weken weer op zijn 2-cilinder Honda stapte, was dat echt even wennen. "Zo'n onvrijwillige pauze heeft veel meer effect dan ik had verwacht, de eerste twintig minuten zat ik erg onwennig op de motorfiets. Ik moest echt weer aan de snelheid wennen, was de coördinatie even kwijt. Het was alsof mijn hersens niet konden bijhouden wat mijn ogen zagen", aldus de coureur uit het Dee Cee Jeans Racingteam, die niet verder kwam dan de 23e en voorlaatste trainingstijd.
Veneman had zich verbaasd over de hoeveelheid mensen die gisteren al de weg naar het TT-circuit had gevonden. "Man, wat zat er al een partij publiek zeg", aldus de 24-jarige GP-debutant. "Ik weet wel dat ik daar eigenlijk niet op moet letten, maar al die toeschouwers laten me echt niet koud. Dan begin ik me toch af te vragen wat al die mensen wel niet van me zullen denken." Die dachten voornamelijk aan Capirossi en diens supertijd van de eerste trainingsdag. Om nog maar te zwijgen van zijn voorspelling: "Ik wou dat het de pole-tijd was, maar ik vrees dat het morgen (vandaag) allemaal nog sneller gaat."