UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen hebben het eerste kwartaal van dit jaar zo'n 150.000 reizigers schadeloos gesteld wegens opgelopen vertragingen.
Gemiddeld werd per treinreiziger vijftien gulden uitgekeerd, wat neerkomt op een bedrag van zo'n 2,25 miljoen gulden. Zo heeft woordvoerster I. Faber van het Spoorbedrijf gisteren tegenover deze krant bevestigd.
Reizigers kunnen per 15 februari van dit jaar geld terugkrijgen wanneer hun trein langer dan een half uur is vertraagd. Sinds die tijd rollen er gemiddeld zo'n 10.000 claims per week binnen op de NS-burelen, wat neerkomt op een totaal van 150.000 tot nu toe.
Ondanks het forse aantal vertragingen en verstoringen de laatste maanden, blijken reizigers niet echt staan te dringen om een claim in te dienen. Zo vervoerde NS sinds de invoering van de teruggaveregeling 75 miljoen reizigers en ontving het 'slechts' 150.000 claims. Dat betekent dat slechts 0,2 procent van de passagiers een verzoek om schadeloossstelling vanwege een lange vertraging heeft ingevuld.
In negentig procent van de gevallen worden de claims binnen zes weken uitgekeerd. Ongeveer zestig procent van de claims heeft betrekking op een vertraging van 30-59 minuten en 40% op een vertraging van een uur of meer. In het laatste geval krijgen gedupeerden de volledige reissom terug gestort. De minimale vergoeding is vijf gulden, maximaal wordt er 121 gulden uitgekeerd.
Uit de binnengekomen claims blijkt dat de meeste aanvragen worden ingediend door houders van een NS-Jaarkaart (21 procent). Ruim 16 procent van de claims komt van OV-Studentenkaarthouders, nog eens 16 procent van reizigers met een dagretour en 14 procent van reizigers met een enkele reis.
Vooraf werd nog gevreesd dat de door minister Netelenbos (Verkeer) afgedwongen financiële vergoeding aan reizigers de ondergang zou betekenen voor het spoorbedrijf. Nu blijkt echter dat NS op jaarbasis niet meer kwijt is dan tien miljoen gulden.
Ter vergelijking: NS realiseerde over 2000 een nettoresultaat van 343 miljoen gulden. Ook de vrees voor fraude blijkt vooralsnog ongegrond. Aan slechts 1 procent van de gevallen zit een luchtje. Deze worden door de zeven NS-medewerkers die belast zijn met de terugbetaling aan een extra onderzoek onderworpen.
CDA-Kamerlid G. Leers reageerde gisteren sceptisch op de uitgelekte getallen. "Het is niet niks. Zeker als je bedenkt dat veel mensen niet de moeite nemen een claim in te dienen. De 150.000 verzoeken zijn dus slechts een fractie van het werkelijke aantal gedupeerde reizigers. Een bedrijf dat in één kwartaal zoveel claims binnenkrijgt, mag zich wel eens achter de oren krabben."