Van het KPN-personeel wordt het komende jaar een uiterste inspanning gevraagd. Bestuursvoorzitter Paul Smits van het veelgeplaagde telecomconcern sprak gisteren via een videoverbinding duizenden KPN-medewerkers toe. De pers was daarbij niet welkom. Het personeel had zich verzameld op tien locaties in Nederland.
Smits wees ze erop dat elke kruimel telt. "Hij heeft de toespraak gebruikt om de lopende reorganisatie Vision wat extra leven in te blazen", zo concludeerde een KPN-medewerker na afloop. "De kosten moeten op alle fronten omlaag." En: "Er zullen geen nieuwe dingen worden opgestart."
Naar welke belangrijke oplossingen Smits zoekt om de toekomst van KPN veilig te stellen, werd niet geheel duidelijk. Het bedrijf gaat gebukt onder een schuldenlast van EUR23 miljard. Een claimemissie lijkt inmiddels het meest voor de hand te liggen. Verkoop van de mobiele telecomactiviteiten in Duitsland en België is echter niet aan de orde. "Dat zijn kernactiviteiten", zei Smits resoluut.
Het personeel mocht vooraf per email vragen indienen. Of de gelden voor de dure umts-frequenties wel goed besteed zijn, luidde één van die vragen. Smits vond van wel, maar kon de twijfel niet echt wegnemen. "Dat blijft natuurlijk een oorzaak van de bestaande financiële problemen", verzuchtte een KPN-werknemer die de toespraak had gevolgd.
Over fusies en samenwerkingsverbanden bleef de topman vaag. "Daar denken we aan. Die kunnen er aan komen. Maar het moet wel meerwaarde opleveren", zo liet Smits weten. Hoe KPN er over drie tot vijf jaar uit zal zien, kon hij niet zeggen.
Tientallen werknemers van KPN uit Groningen moesten de toespraak van Smits noodgedwongen in Drachten volgen. Het telecomconcern was er namelijk niet in geslaagd voldoende zaalruimte te regelen in de Martinistad.
De sussende woorden van Smits deden het personeel op het eerste gezicht goed. Volgens een KPN-woordvoerder was dit ook één van de redenen voor het opzetten van de videoconferentie. "Er bestaan momenteel ontzettend veel geruchten over ons bedrijf. Voor sommige, zoals verhalen over een mogelijk faillissement, weet je dat het pertinente onzin is. Dat Smits aan onze medewerkers kon vertellen hoe het werkelijk zit, heeft toch wat onrust weggenomen."
Een medewerker, die de toespraak in het Congresgebouw in Den Haag volgde, kon de uitspraken van de woordvoerder beamen. "Tot twee weken geleden dacht ik dat KPN nooit failliet zou kunnen gaan. Maar de afgelopen dagen heerste er een enorme paniekstemming. Het leek erop dat we snel failliet zouden kunnen gaan. Die vrees is gelukkig weggenomen."
De werknemers kunnen het vooral moeilijk verkroppen dat speculanten momenteel de waarde van het telecombedrijf bepalen. "Wat de laatste dagen met de beurskoers is gebeurd, is onbegrijpelijk", verzuchtte een KPN-medewerker in de Amsterdamse RAI. "De boodschap was duidelijk. Er hangt zwaar weer boven KPN. We moeten met man en macht proberen de onderneming overeind te houden."
Volgens de KPN-zegsman betekent de toelichting voor het personeel niet dat er nu ook een dergelijke bijeenkomst komt voor aandeelhouders. Die groep is ook ernstig bezorgd over de toestand waarin het telecomconcern verkeert. "Wat Smits vandaag tegen het personeel heeft gezegd, is ook bij aandeelhouders bekend. Als de tijd er rijp voor is, komen we met meer nieuws naar buiten."
Voormalig KPN-bestuursvoorzitter Wim Dik sprak gisteren op een forumdiscussie van de Rabobank in Utrecht. Hij is nu één jaar weg bij het concern. Hij zei zich "grote zorgen" te maken over het bedrijf. "Ik ben niet jaloers op mijn opvolger. Het is een lastige situatie." En of hij zich zorgen maakt over zijn opties? "Die zijn inmiddels waardeloos geworden. Daar heb ik geen zorgen over."
In het Haagse Congresgebouw, waar de peptalk van bestuursvoorzitter Paul Smits gisteren via een videoverbinding was te zien, werden niet-gewenste bezoekers, onder wie journalisten, zorgvuldig buiten de deur gehouden. Alleen met een pasje kwamen de KPN-medewerkers er in.