AMSTERDAM - De Nederlandse supermarkten verwachten dat de introductie van de euro volgend jaar uitmondt in een chaos. De winkeliers vrezen dat het netwerk waarmee de pinbetalingen worden uitgevoerd, de toename van het pinnen aan de kassa niet aan zal kunnen. Juist het elektrisch betalen zou de omwisseling naar de euro moeten vergemakkelijken.
De Nederlandse Mededingings Autoriteit (NMa) is een onderzoek gestart naar Interpay, de organisatie achter de pinbetalingen. De monopolist, verantwoordelijk voor al het elektronische betalingsverkeer in ons land, zou de introductie van de euro ook nog eens onnodig duur maken.
Dat vermoedt ondernemersorganisatie MKB Nederland, die de NMa aanvankelijk verzocht de makers van pinapparaten onder de loep te nemen. Daarbij stuitte de NMa op Interpay. De NMa erkent dat het onderzoek is uitgebreid maar doet geen mededelingen over de inhoud ervan.
Boetes
Interpay ligt intussen zwaar onder vuur. Het CBL, de branchevereniging van de supermarkten, eiste gisteren dat Interpay de boetes betaalt wanneer er storingen zijn.
"Eind mei hadden we al te maken met fikse storingen, die de supermarktbranche flink hebben gehinderd. De infrastructuur van Interpay kan het toenemende elektronische betalingsverkeer soms helemaal niet aan", zegt voorzitter Klaas van den Doel van de branchevereniging van supers CBL. De storingen kosten de winkeliers miljoenen aan omzet.
Volgens het CBL vertoont Interpay af en toe 'NS-neigingen'. "Als er wat fout gaat, zeggen ze dat ze er niets aan kunnen doen en wassen ze hun handen in onschuld", aldus Van den Doel. De organisatie zou daarom een minimumniveau van dienstverlening moeten garanderen, vindt het CBL. De capaciteit moet volgens de branche verhoogd worden terwijl de pintarieven omlaag kunnen, zo vinden de winkeliers.
Hoge tarieven
Interpay vraagt voor elke transactie een vast bedrag. "Hoewel het aantal pinbetalingen de afgelopen vier jaar meer dan verdubbeld is, hanteert Interpay onveranderd de oude, hoge tarieven", aldus het CBL.
De winkeliers hebben echter geen enkel middel om lagere transactiekosten af te dwingen. Interpay heeft tenslotte het monopolie op pingebied. De winkeliers eisen daarom dat er een toezichtsorgaan, zoals de OPTA voor telefoontarieven, komt.
Opmerkelijk genoeg kwam Interpay gisteren met het bericht dat de transactiekosten omlaag gaan. Wanneer het aantal pinbetalingen met 50 procent toeneemt, krijgt de winkelier 20 procent korting. "Dat vinden we veel te weinig en daarbij komt de verlaging veel te laat", aldus het CBL.
Ook het platform Detailhandel is niet onder de indruk. "De transactiekosten hadden een paar jaar geleden, bij 500 miljoen transacties, al gehalveerd moeten worden. Zelfs 800 miljoen transacties van zo'n 16 à 18 cent per pinbetaling, hebben geen procent korting opgeleverd. Tel uit je winst", reageert een woordvoerder van MKB Nederland. "Je zou toch denken dat ze de investering een keer hebben terugverdiend." |