AMSTERDAM - De nieuwe Honda Civic heeft bijzonder goed gescoord in de laatste EuroNCAP crashtestresultaten, die gisteren door EuroNCAP- en FIA-voorzitter Max Mosley in het Amsterdamse RAI Congrescentrum bekend werden gemaakt. Naast een prima score van vier sterren (vijf is maximum) voor de crashbestendigheid, kwam de Civic ook qua voetgangerveiligheid met nét geen vier sterren uitstekend uit de bus.
|
De nieuwe Honda Civic.
|
Bij de test om de voetgangerveiligheid vast te stellen werden bij 40 km/u een aantal botsingen met zogenaamde 'dummy's' uitgevoerd, in de grootte van zowel een volwassene als een kind. De Civic scoorde qua hoofdbescherming daarbij uitstekend, van de zes metingen bij volwassenen bleken de verwondingen in vijf gevallen mee te vallen en werd slechts in één geval een slecht resultaat gehaald. Bij vergelijkbare auto's ligt die score gemiddeld veel ongunstiger, wat EuroNCAP ertoe brengt om de Civic tweemaal zoveel voetgangerveiligheid toe te schrijven als andere auto's.
De oorzaak kan volgens EuroNCAP worden gevonden in het uitgekiende bumperconcept van de auto, de vorm van motorkapvoorkant en motorkapscharnieren, alsmede de voetgangervriendelijke spatborden, die allemaal de klap bij een aanrijding op goede manier dempen.
Op het gebied van normale crashbestendigheid haalde de Civic vier sterren. Het voetencompartiment bleef bijna geheel intact, wat uitzonderlijk is, maar de vorm van de dashboard-onderkant kan voor verwondingen aan de bovenbenen van de inzittenden zorgen. In maart haalde de nieuwe Renault Laguna het gebied van crashbestendigheid overigens al vijf sterren.
EuroNCAP maakte ook resultaten voor Audi A4, Mercedes C-klasse, Rover 75, VW Passat, Mitsubishi Carisma, Fiat Multipla en Opel Zafira bekend. De Audi bleek goed veilig qua botsstructuur (vier sterren), maar maait voetgangers meedogenloos onderuit (één ster). De C-klasse komt tot respectievelijk vier en twee sterren, wat ook voor de Rover 75 en de VW Passat geldt. Bij de Carisma (drie sterren) raakte het hoofd van de bestuurder door de airbag heen het stuurwiel. Ook de ruimtewagens Multipla en Zafira kwamen niet verder dan drie sterren.
EuroNCAP concludeert dat de mate van veiligheid bij gezinsauto's, sinds de organisatie in 1997 met de tests begon, enorm is verbeterd. Destijds was een viersterren crashresultaat een uitzondering, nu begint het regel te worden. De Consumentenbond is vooral blij met de voetgangerresultaten van de Civic. Volgens de bond bewijst dit het ongelijk van fabrikanten die zeggen dat voetgangervriendelijke auto's niet kunnen worden ontworpen.