De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 6 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Honda Civic
voetganger-veilig

door Jeroen Jongeneel

   
 

AMSTERDAM - De nieuwe Honda Civic heeft bijzonder goed gescoord in de laatste EuroNCAP crashtestresultaten, die gisteren door EuroNCAP- en FIA-voorzitter Max Mosley in het Amsterdamse RAI Congrescentrum bekend werden gemaakt. Naast een prima score van vier sterren (vijf is maximum) voor de crashbestendigheid, kwam de Civic ook qua voetgangerveiligheid met nét geen vier sterren uitstekend uit de bus.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 14kb)
De nieuwe Honda Civic.
Bij de test om de voetgangerveiligheid vast te stellen werden bij 40 km/u een aantal botsingen met zogenaamde 'dummy's' uitgevoerd, in de grootte van zowel een volwassene als een kind. De Civic scoorde qua hoofdbescherming daarbij uitstekend, van de zes metingen bij volwassenen bleken de verwondingen in vijf gevallen mee te vallen en werd slechts in één geval een slecht resultaat gehaald. Bij vergelijkbare auto's ligt die score gemiddeld veel ongunstiger, wat EuroNCAP ertoe brengt om de Civic tweemaal zoveel voetgangerveiligheid toe te schrijven als andere auto's.

De oorzaak kan volgens EuroNCAP worden gevonden in het uitgekiende bumperconcept van de auto, de vorm van motorkapvoorkant en motorkapscharnieren, alsmede de voetgangervriendelijke spatborden, die allemaal de klap bij een aanrijding op goede manier dempen.

Op het gebied van normale crashbestendigheid haalde de Civic vier sterren. Het voetencompartiment bleef bijna geheel intact, wat uitzonderlijk is, maar de vorm van de dashboard-onderkant kan voor verwondingen aan de bovenbenen van de inzittenden zorgen. In maart haalde de nieuwe Renault Laguna het gebied van crashbestendigheid overigens al vijf sterren.

EuroNCAP maakte ook resultaten voor Audi A4, Mercedes C-klasse, Rover 75, VW Passat, Mitsubishi Carisma, Fiat Multipla en Opel Zafira bekend. De Audi bleek goed veilig qua botsstructuur (vier sterren), maar maait voetgangers meedogenloos onderuit (één ster). De C-klasse komt tot respectievelijk vier en twee sterren, wat ook voor de Rover 75 en de VW Passat geldt. Bij de Carisma (drie sterren) raakte het hoofd van de bestuurder door de airbag heen het stuurwiel. Ook de ruimtewagens Multipla en Zafira kwamen niet verder dan drie sterren.

EuroNCAP concludeert dat de mate van veiligheid bij gezinsauto's, sinds de organisatie in 1997 met de tests begon, enorm is verbeterd. Destijds was een viersterren crashresultaat een uitzondering, nu begint het regel te worden. De Consumentenbond is vooral blij met de voetgangerresultaten van de Civic. Volgens de bond bewijst dit het ongelijk van fabrikanten die zeggen dat voetgangervriendelijke auto's niet kunnen worden ontworpen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 6 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.