De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 6 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Hermans duldt
geen reclame
op school

Van onze parlementaire redactie

   
 

DEN HAAG - De Tweede Kamer wil dat minister Hermans (Onderwijs) alle reclameboodschappen op het speciale internet voor leerlingen op basisscholen onmiddellijk gaat verwijderen.

Een Kamermeerderheid van PvdA, CDA en D66 is verontrust dat kinderen op dit zogenaamde Kennisnet, waarop een groot aantal scholen al is aangesloten, naar allerlei reclame-uitingen kunnen kijken die niets met het onderwijs te maken hebben.

Zo heeft CDA-Kamerlid Wijn ontdekt dat leerlingen zich onder schooltijd zonder al te veel moeite voor een Donald Duck-abonnement kunnen opgeven. Ook is het volgens hem mogelijk "na vier keer doorklikken met de muis op een site met vieze plaatjes te komen."

"Dit moet echt verdwijnen, want het schoollokaal is geen reclamezuil. Bovendien moet het niet mogelijk zijn op school wel naar iets te kijken, wat thuis niet mag", aldus Wijn.

PvdA-Kamerlid Barth is hoogst verbaasd dat kinderen met hun muis een cursus 'net-etiquette' van Walt Disney kunnen aanklikken. "De juf en de meester zijn er voor om dit aan kinderen te leren en niet Disney. Door deze vorm van reclame wordt Kennisnet echt niet beter en leuker", aldus Barth.

De Kamer wil over overigens niet alle reclame van het Kennisnet schrappen. Een logo van een bedrijf dat heeft meegeholpen aan het bouwen van een website, zouden kinderogen wel mogen zien. "Nu hebben kinderen op school ook bijvoorbeeld een kleurpotlood met daarop de naam Bruynzeel in handen. Dat mag, maar het gaat te ver als bedrijven hun producten gaan aanprijzen", aldus Barth.

Minister Hermans debatteert morgen met de Kamer over onder meer het Kennisnet.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 6 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.