DEN HAAG - De kwaliteitsmeting van de postbezorging is 'ondeugdelijk'. Dat vindt de waakhond van de telecom- en postsector Opta. De Opta kan dan ook niet nagaan of de normen voor het op tijd bezorgen van brieven wel gehaald worden.
TNT Postgroep (TPG) voert steekproeven uit door 'proefbrieven' aan de dagelijkse stromen post toe te voegen. Om goed te meten hoeveel procent van de brieven de volgende dag op tijd in de bus ligt, moet zo'n steekproef een afspiegeling zijn van de dagelijkse stroom. Maar de Opta vindt de steekproef niet representatief.
Alleen de lichtste brieven worden gemeten, niet de zwaardere, concludeert de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit. Ook worden handgeschreven adresseringen niet meegenomen in de metingen, terwijl de meeste brieven van particulieren juist met de hand zijn geschreven.
Per 1 januari moet TPG er volgens een nieuwe richtlijn voor zorgen dat brieven tot en met 100 gram in 95% van de gevallen de volgende dag worden bezorgd. TPG moet elke maand meten en jaarlijks aan de Opta rapporteren. Maar de controleur wilde eerst weten of TPG wel goed meet.
De Opta wil nu dat 'Tante Pos' voor 1 augustus de huidige manier van meten verbetert. Begin volgend jaar moet dan blijken of de norm van 95% is gehaald.