VOORBURG - Consumenten zijn in het eerste kwartaal van 2001 minder kooplustig geworden. De binnenlandse consumptie groeide in die periode met niet meer dan 1,9 procent, aldus gisteren gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Dit lage groeicijfer komt na een jarenlange periode van sterke groei. In het eerste kwartaal van 2000 nam de consumptie nog met 4,7 procent toe en in het laatste kwartaal van vorig jaar met 3,9 procent.
Het CBS schrijft de verminderende kooplust toe aan incidenten, zoals de verhoging van de btw per 1 januari van dit jaar. Dat zorgde eind vorig jaar voor extra aankopen. Geld kan maar een keer worden uitgegeven, waardoor de consumptie op een later moment dus afneemt.
Een rem op de groei is de flink teruglopende verkoop van personenauto's. Maar niet alleen autoverkopers kregen te maken met een dip. Ook aan woninginrichting en huishoudelijke artikelen werd in het eerste kwartaal van dit jaar minder uitgegeven. Verder besteedde de consument minder geld in de horeca.
Aan huishoudelijke apparaten en kleding is daarentegen meer besteed dan een jaar eerder. Ook gaf de consument meer geld uit aan genotmiddelen als sigaretten.