De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 1 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Praat mee over het examen
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
 
  Aansteker als
liefdessignaal

door Pieter Nijdam

   
 

PARIJS - Frankrijk maakt zich op voor een nieuwe rage. Binnenkort wordt het land overspoeld met miljoenen wegwerpaanstekers die behalve een sigaret ook het hart in vuur en vlam moeten gaan zetten.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (160x276, 12kb)

"Aanstekers voorzien van een liefdescode", zo luidt het nieuwe concept van de Franse fabrikant Bic. Door zijn aanstekers in een bepaalde kleur te kiezen, kan de gebruiker daarmee zijn amoureuze gemoedstoestand tonen.

Donkerblauw staat voor trouw aan de partner, terwijl gifgroen symboliseert rijp te zijn. Roze staat gelijk aan een flirt, die op meer kan uitdraaien. Lichtblauw wil zeggen: laat me met rust en handen thuis. Rood betekent een groot libido. Iemand met een witte aansteker is op zoek naar die ene grote liefde. En zwart tenslotte, houdt liefdesverdriet in.

Het 'Esperanto van de liefde' is verzonnen door Thierry Ardisson, oud-reclameman en producent van televisieshows: "Ik kwam op het idee tijdens een zeiltocht voor de Griekse kust. Ik vond het zonde dat wegwerpaanstekers maar een doel dienden. Maar een grensoverschrijdende liefdescode op basis van kleuren heeft alleen kans van slagen bij een groot bereik."

"Toen ik het plan introduceerde bij marktleider Bic, was men meteen razend enthousiast", aldus Ardisson. De programmamaker wil niet zeggen hoeveel geld hij heeft gekregen voor zijn concept. "Ik krijg in ieder geval geen deel van iedere verkochte aansteker in de liefdeskleuren. Dat stuit op te veel technische en juridische bezwaren."

Bic verwacht in Frankrijk circa een miljoen speciale aanstekers per week af te zetten. Als het concept aanslaat, zullen deze aanstekers op korte termijn ook in andere landen, waaronder Nederland, worden geïntroduceerd.

"Verlegen vrijgezellen hoeven niet meer in hun schulp te kruipen. Onstuimige versierders kunnen eerder duidelijk maken waar ze op uit zijn. Serieuzere types laten zien wat ze waard zijn", meent de overenthousiaste Ardisson. "Kortom, de wegwerpaansteker in de rol van Cupido. Wie had dat ooit gedacht?"

De tv-producent verwacht zelfs dat niet-rokers zijn aansteker zullen aanschaffen. "Want anders komt die groep er maar bekaaid vanaf."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 1 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.