vr 1 juni 2001
|
|
D E T E L E G R A A F B I N N E N L A N D
|
|
|
|
Lompheid in de etalage
|
|
|
|
AMSTERDAM - Hondenpoep, voordringende mensen in tram of trein, harde muziek. Binnenkort zijn deze en andere ergernissen in de etalages van de Bijenkorf in vijf steden te zien. Ze maken onderdeel uit van de campagne ,,De maatschappij. Dat ben jij'', waarmee de Stichting Ideële Reclame (SIRE) ten strijde trekt tegen de onverschilligheid van Nederlanders over hun leefomgeving.
|
De etalage van de Bijenkorf.
|
Vanavond en zaterdag 2 juni beelden acteurs in de etalages van de Bijenkorf in Amsterdam uit hoe alledaagse gebeurtenissen tot irritatie kunnen leiden. En ze laten meteen zien dat er maar een kleine inspanning, het oprapen van afval, of opstaan voor iemand in de tram, voor nodig is om die weg te nemen. Na het weekeinde nemen etalagepoppen de rol van de acteurs over.
Uit een eerder verricht onderzoek blijkt dat vooral jongeren onverschillig zijn voor kleine dingen die de samenleving kunnen veraangenamen. Zo gooit 68 procent van de 15 tot 27-jarigen de peuk of ander afval gewoon op de grond. Sommigen (10 procent) vinden het zelfs te gênant om afval van de straat op te rapen en weg te gooien. |
|
|
zoek naar gerelateerde artikelen
vr 1 juni 2001
|
|
|
|
|
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.
|
|
|