PHOENIX - KLM-dochter (80%) Transavia Airlines gaat de zogenaamde 'simple service'-vluchten als lagekostenmaatschappij Basiq Air uitbreiden. Na de eerste twee (proef)bestemmingen Nice en Barcelona wordt in het najaar Malaga aan het netwerk toegevoegd.
Malaga is niet alleen de grootste toeristische bestemming, maar ligt middenin een regio waar duizenden Nederlanders ook een tweede huis hebben of overwinteren, een snel groeiende nieuwe attractieve markt. Ook andere nieuwe van dat soort bestemmingen staan op het programma.
Transavia vestigt zich met de uitbreiding definitief op de markt van o.a. Easyjet, Ryanair en ook van KLM-dochter (100%) Buzz in Engeland, die overwegend opereren vanaf secundaire luchthavens, zonder aansluiting op intercontinentale vluchten. Basiq Air heeft als voordeel dat vanaf Schiphol en Rotterdam wordt geopereerd met aansluiting op alle KLM-vluchten.
De volgende stap van de KLM-groep op de snel groeiende low costmarkt is gisteren uitgelekt op een luchtvaartcongres in Phoenix, Arizona (VS). De Transavia-directie zal daarover vandaag officiële mededelingen doen. De 'simple service'-vluchten naar Malaga zullen worden aangeboden vanaf 59 euro en zullen net als Nice (29 euro) en Barcelona (39 euro) naast Schiphol worden gevlogen vanaf Rotterdam Airport.
Het 'voordelig vliegen zonder franje' met service tegen extra betaling blijkt net als elders op de wereld bij passagiers enorm aan te slaan. Drankjes en maaltijden, in de vorm van sandwiches en snacks, moeten worden betaald. Daarnaast wordt het zogenoemde 'free-seating'-systeem gehanteerd, waarbij de passagier aan boord zijn eigen stoel uitkiest. Minder valide passagiers en gezinnen met kinderen krijgen bij het instappen voorrang. Daarna wordt ingestapt op volgorde van inchecknummer.
Het grootste succes van lagekostenmaatschappijen voltrekt zich nog steeds in de Verenigde Staten, waar een maatschappij als exponent van dat nieuwe vliegen de markt letterlijk en figuurlijk veroverd. "De opkomst van die en andere lagekostenmaatschappijen is de grootste bedreiging voor de reguliere burgerluchtvaart. Maar het is tegelijk ook één van de grootste uitdagingen van dit moment", zei Stuart Oran, vice president International, verantwoordelijk voor alle internationale markten van 's wereld grootste maatschappij.
De United-official ziet als een van de mogelijkheden om de snelle opkomst van de nieuwe passagiersmarkt met 'simple service' en lage(re) tarieven te pareren een stap in diezelfde markt, als aanvulling op het bestaande luxe(re) vliegproduct. "Het kan door contracten met die lagekostenmaatschappijen aan te gaan, het kan door zelf op die manier voor de aanvoer van onze internationale vluchten te gaan zorgen", zei hij. De KLM heeft dat nu als eerste maatschappij bijvoorbeeld gedaan. Het luxe(re) product kan dan wellicht zelfs nog wat luxer worden. United is onder meer bezig voor de top van de zakenwereld een vloot van 200 zakenreisjets op te bouwen, die in een soort 'time sharing' door concerns in eigendom kunnen worden genomen.