Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
di 15 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  'Benzineprijs kan dubbeltje omlaag'

Van onze parlementaire redactie

   
 

DEN HAAG - Coalitiepartij VVD en het CDA vinden dat minister Zalm (Financiën) de extra btw die hij door de enorm gestegen benzineprijzen ontvangt moet teruggeven aan de automobilist.

Volgens CDA'er Reitsma kan de prijs van een liter benzine aan de pomp zeker met zo'n 10 cent worden verlaagd nu deze sinds Kerst met zo'n 45 cent is gestegen. "Zalm vangt nu immers een dubbeltje meer btw per liter."

Ook de VVD vindt dat Zalm het geld dat hij onverwacht extra ontvangt terug moet geven aan automobilisten. "Dat kan via de motorrijtuigenbelasting of een tijdelijke verlaging van de accijns", aldus VVD'er Hofstra.

CDA en VVD zijn geschrokken van de in de afgelopen weken opnieuw fors opgelopen brandstofprijzen, waarbij voor een liter euroloodvrije benzine inmiddels een recordbedrag van ƒ2,81 moet worden neergeteld.

Diesel

De prijs van diesel is tot nu toe duidelijk minder sterk gestegen, maar daar komt morgen abrupt verandering in wanneer een liter in een klap ruim 6,5 cent duurder wordt.

Aanleiding is het besluit van minister Zalm (Financiën) om de compensatieregeling voor schone diesel grotendeels te schrappen, nu inmiddels ruim 90 procent van de auto's en vrachtwagens schone diesel tankt. De accijnskorting gaat derhalve van 8,5 naar nog slechts 3 cent.

Volgens CDA-Kamerlid Reitsma kan het kabinet nu niet langer meer wachten met het teruggeven van het beroemde 'kwartje van Kok', dat begin jaren negentig op de benzineprijs werd gelegd om de financiële problemen van het toenmalige kabinet op te lossen.

"Door de extra btw-inkomsten van de stijging van de afgelopen maanden terug te geven aan de burger kun je de helft van het kwartje direct al teruggeven", aldus Reitsma. "Zalm kan niet langer volhouden dat alleen de oliemaatschappijen aan de hoge prijzen verdienen, want zelf profiteert hij ook enorm."

VVD'er Hofstra wil eerst van Zalm weten of hij inderdaad veel meer extra btw ontvangt. "Maar als dat duidelijk het geval is dan vinden ook wij dat dit terug moet naar de automobilist", aldus Hofstra die morgen in de VVD-fractie plannen gaat beramen.

Wegenbelasting

Coalitiegenoot PvdA houdt ondertussen vast aan het vorig jaar met de VVD bereikte akkoord om de vaste lasten van de automobilist de komende jaren geleidelijk te verbeteren. Dit jaar werd de motorrijtuigenbelasting reeds iets verlaagd en ook voor 2002 heeft Zalm hiervoor 200 miljoen gulden beschikbaar.

"Die stapsgewijze benadering is de goede manier", aldus Crone. "Daardoor hoeven we ook niet steeds de actuele prijs aan de pomp te krijgen. Bovendien hebben we daar nu gewoon dubbel pech door de enorm dure dollar en de raffinageproblemen in de Verenigde Staten."

Premier Kok reageerde afgelopen vrijdag reeds terughoudend op de eerste weer terugkerende geluiden dat hij zijn 'kwartje' moest teruggeven aan de automobilist. Volgens Kok geeft het kabinet de burger wel degelijk het geld terug dat de overheid via hogere belastinginkomsten ontvangt. "We doen dat echter via lastenverlichting en het aflossen van de staatsschuld die nu nog op alle Nederlanders drukt", aldus de premier.

Ook Zalm heeft zich in het verleden niet bereid getoond iets aan de benzineprijs te doen. Volgens de bewindsman hebben de hoge prijzen zelfs een negatieve invloed op de btw-inkomsten omdat er volgens Financiën bij hoge prijzen minder wordt gereden en dus minder getankt.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 15 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.