Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
di 15 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Brandstofprijzen verhogen tot ƒ4

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Terwijl automobilisten aan de pomp recordprijzen betalen, acht Paul Wortelboer de tijd rijp om te pleiten voor nóg hogere brandstofprijzen. Wortelboer is geen milieu-activist, maar directeur van Interleasing Nederland; met 31.000 voertuigen de vijfde auto-leasemaatschappij van Nederland.

Wortelboer bepleit een prijs van rond de vier gulden. "En op termijn kan het nog wel wat hoger." Daar moet volgens hem wel een volledige afschaffing van de bpm (een extra belasting op nieuwe auto's) en de motorrijtuigenbelasting tegenover staan.

"Mensen worden zo veel bewuster van de werkelijke kosten van de automobiliteit", aldus Wortelboer. "Daardoor wordt de filevorming deels bestreden. Daarnaast levert het een enorme prikkel om zuinige motoren te ontwikkelen. Het milieu profiteert dus ook."

Hoge brandstofprijzen sorteren het effect van een kilometerheffing, meent de leasedirecteur. "Weliswaar kun je niet op tijdstip en plaats sturen, maar je hebt ook geen geen enorm kostenverslindend controle-apparaat nodig. Natuurlijk vergt het wel een Europese aanpak, anders maak je de pomphouders aan de grensstreek niet blij."

Onbaatzuchtig is zijn pleidooi niet, geeft Wortelboer ruiterlijk toe. Hij zou graag zien dat ook de leaserijder, die brandstof en onderhoud niet zelf hoeft te betalen, de auto wat vaker stil liet staan. Door de moordende concurrentie is het immers lastig om 'kilometervreten' in de leaseprijs door te berekenen.

"Ik wil werkgevers uitdagen: kom met maatregelen om mensen minder in de lease-auto te laten rijden. De mobiliteit is extreem. Mogelijkheden zijn er genoeg: bijvoorbeeld een eigen bijdrage die daalt naarmate er minder gereden wordt."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 15 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.