Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
di 15 mei 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  FNV wijst akkoord af

door Dominique Weesie

   
 

UTRECHT - Na ruim 270 uur onderhandelen en vier dagen staken op het spoor voert de NS het 'rondje om de kerk' volgende maand gewoon in.

De NS houdt vast aan het in 1999 gesloten basisakkoord nu de achterban van FNV Bondgenoten met een minimaal verschil van tien stemmen het op 23 april gesloten akkoord over de invoering van het nieuwe dienstrooster heeft verworpen. Alle eerder toegezegde tegemoetkomingen aan het rijdend personeel, zoals meer variatie op het spoor, zijn hierdoor van de baan.

Van de ruim drieduizend machinisten en conducteurs die de FNV vertegenwoordigt, namen slechts 242 leden de moeite hun stem uit te brengen, wat neerkomt op een opkomst van nog geen tien procent. In navolging van de achterban besloten de kaderleden van de bond gisteren de zwaar bevochten overeenkomst eveneens naar de prullenbak te verwijzen.

Alternatief

Het ontwikkelen van een alternatief dienstrooster door de ondernemingsraad gaat nu niet door. Dit laatste was vorige maand tussen bonden, or en NS-directie na uren van moeizaam onderhandelen afgesproken. Voorwaarde was wel dat alle partijen, dus ook het FNV, hun achterban achter het akkoord hadden moeten krijgen.

Nu dit niet is gelukt, kondigde FNV Bondgenoten gisteren aan definitief een punt te zetten achter de discussie rondom het rondje om de kerk. "Verder praten met de NS heeft geen zin omdat de leden elk akkoord verwerpen", stelde een teleurgestelde FNV-bestuurder A. van den Berg, die wel gewoon aanblijft als bestuurder. Het is volgens hem onmogelijk om met iets beters thuis te komen. "We gaan ook geen acties meer voeren."

De leden van de CNV zijn wel tevreden over het akkoord. Hetzelfde geldt voor de grootste vakbond onder het rijdend personeel, de VVMC. Hoewel laatstgenoemde officieel pas volgende week haar ledenraadplegingen zal afronden, lijkt een meerderheid van de achterban het akkoord eveneens te steunen.

De NS liet gisteravond, in navolging van FNV Bondgenoten, weten het in april afgesloten akkoord echter te verwerpen. De directie stelt dat de belangrijkste voorwaarde voor doorvoering van de overeenkomst is weggevallen. "Twee keer hebben de bonden een akkoord afgewezen. Er zijn nu geen tegemoetkomingen aan het personeel meer mogelijk."

Woedend

De ondernemingsraad, VVMC en CNV zijn woedend over de houding van de NS-top. "Zonder FNV Bondgenoten hadden we het akkoord ook kunnen uitvoeren. Ons was beloofd dat wij een alternatief dienstrooster mochten ontwikkelen. Dit gaat nu ook niet door", aldus or-voorzitter G. Wold, zelf prominent FNV-lid.

Zijn bond gaat zich nu richten op traditioneel vakbondswerk als het sluiten van een cao voor het NS-personeel. Onderhandelingen hierover hadden eigenlijk al twee maanden terug moeten beginnen, maar waren uitgesteld vanwege de discussie rond het rondje om de kerk. Directie en bonden zullen komende weken echter om de tafel moeten om alsnog een cao af te sluiten. De verstoorde verhoudingen tussen personeel en directie kunnen hierdoor nog wel eens roet in het eten gaan gooien.

De NS heeft gisteravond beloofd alles in het werk te stellen de verstoorde arbeidsverhoudingen binnen het spoorbedrijf op korte termijn te gaan verbeteren. Ook de communicatie met de werkvloer zelf krijgt extra aandacht.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 15 mei 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.