Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
vr 27 april 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Jos Verstappen betreurt toestaan
van elektronische hulpmiddelen

door Coo Dijkman

   
 

MONTMELÓ - Jos Verstappen kon er ditmaal wel om grinniken. De Formule 1-piloot werd gisteren na de eerste trainingsdag van de Grand Prix van Spanje gekscherend de vraag gesteld of er misschien ook een knopje op zijn stuur zat om de schietstoel in zijn cockpit in werking te stellen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 24kb)
Jos Verstappen (Foto: EPA)
De Arrows-coureur kon de grap beter waarderen dan de wat onnozele vraag van een mediavertegenwoordiger die bij een eerdere gelegenheid wilde weten of hij bij regen ook een regenpak draagt. Ditmaal grijnsde hij: "Nou, ik moet er tegenwoordig wel ongeveer een handleiding bij hebben om te weten waar alle knopjes voor dienen."

Net als de overige 21 Formule 1-coureurs betreedt Verstappen dit weekeinde de wereld van cyberspace, waarin McLaren-ontwerper Adrian Newey zonder meer toegaf dat het menselijk brein vervangen is door het elektronisch brein. Voor de eerste keer in dit seizoen mogen de rijders en teams weer gebruik maken van elektronische hulpmiddelen voor de coureurs welke eind 1993 nog door de Internationale Automobiel Federatie werden verboden. Daarmee is lanceer- en tractiecontrole teruggekeerd, alsmede automatisch op- en terugschakelen. "Het is een geheel nieuwe discipline", meende David Coulthard die gisteren met zijn McLaren-Mercedes de snelste was. "Waar ik vroeger in een 150 kilometer bocht half gas reed, neem ik die nu vol gas met 200 kilometer per uur, wetend dat de wagen zichzelf corrigeert als de achterkant weg dreigt te glijden."

Toch is de rol van de rijder zeker niet geminimaliseerd tot die van robot, want zo legde Verstappen uit dat hij nog altijd zelf kan bepalen of de tractiecontrole (die het doorslaan van de wielen dient te voorkomen) wel of niet gebruikt wordt. Zelfs geldt dat tijdens het rijden als hij alleen voor bepaalde bochten tractiecontrole wil inzetten. En daarvoor zijn dan allerlei nieuwe bedieningsknopjes in zijn bolide aangebracht, waardoor zijn 'badkuip' inderdaad veel weg heeft van de cockpit in een vliegtuig.

Als je hem in zijn racehart kijkt, zou Verstappen het liefst die hightech-snufjes willen uitbannen. "Als rijder vind ik het jammer dat het weer is toegestaan. Het zou het beste voor de sport zijn als iedereen zonder die elektronische hulpmiddelen rijdt. Het doseren van koppeling en wielspin valt nu weg", sprak de coureur, die bekend staat om zijn fabelachtige starttechniek. "Aan de andere kant is het ook weer een goede zaak want nu mag iedereen het gebruiken, terwijl er in het verleden geruchten waren dat er al teams waren die een dergelijk (illegaal) systeem op hun wagens hadden. Dit is eerlijker."

De pikorde in de Formule 1 is er echter niet door veranderd, want hoewel het gisteren slechts een vrije training betrof, stonden de topteams weer bovenaan het tijdenlijstje. Slechts de Jaguars verrasten met een tweede tijd voor Eddie Irvine en een zevende voor zijn nieuwe teamgenoot Pedro de la Rosa. De Spanjaard, terecht voldaan met zijn eigen prestatie, bleef echter ook realistisch. "Deze tijden zeggen niets. Pas na de kwalificatie (vanmiddag) weten we waar we staan", klonk het nuchter.

Zoals ook Jos Verstappen na een nuttige werkdag liet weten dat de vruchten daarvan nog moeten smaken tijdens de kwalificatie. "We hebben wel al veel geleerd. Daarom was het voor het hele team een goede dag. Er zaten een aantal nieuwe ontwikkelingen op onze auto, zoals voor- en achtervleugel, die we alleen nog niet op de circuits getest hadden. Dat konden we nu mooi doen, zoals we ook met en zonder tractiecontrole hebben gereden. Ook drie starts met en zonder launchcontrole gemaakt, waarvan mij toch die automatische start het beste beviel. Maar waar we werkelijk in het veld staan, is voor mij nog een vraagteken", aldus de Nederlandse coureur.

Doch Ferrari's technisch directeur Ross Brawn stelde: "De tractiecontrolesystemen helpen de tractie van een wagen. Daarom blijft een wagen met een goede tractie altijd beter dan een met minder tractie. En dat geldt ook in geval van regen." Het zal daarom op het Circuit de Catalunya bij het gehuchtje Montmeló wel weer uitdraaien op een ouderwetse confrontatie tussen de gevestigde orde.

Barcelona. WK Formule 1, GP van Spanje, vrije training: 1. Coulthard (GBr) McLaren 1.20,107, 2. Irvine (GBr) Jaguar 1.20,615, 3. Barrichello (Bra) Ferrari 1.20,823, 4. Panis (Fra) BAR 1.20,826, 5. Michael Schumacher (Dui) Ferrari 1.20,880, 6. Hakkinen (Fin) McLaren 1.20,894, 7. De la Rosa (Spa) Jaguar 1.21,184, 8. Ralf Schumacher (Dui) Williams 1.21,259, 9. Villeneuve (Can) BAR 1.21,401, 10. Trulli (Ita) Jordan 1.21,647, 17. Verstappen (Ned) Arrows 1.22,962.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 27 april 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.