Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
vr 27 april 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Integratie Bestfoods kost Unilever 8.000 werkplekken

Van een onzer verslaggeefsters

   
 

ROTTERDAM - Unilever schrapt wereldwijd 8.000 banen en sluit 30 fabrieken. Door de overname vorig jaar van het Amerikaanse Bestfoods ontstaat er op verschillende plekken overlap. Zowel de ontslaggolf als het sluiten van fabrieken komt bovenop het al eerder door de reorganisatie aangekondigde banenverlies van 25.000 en het dichtgaan van 100 fabrieken.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 12kb)
ANTHONY BURGMANS (Foto: REUTERS)
Voor analisten komt deze nieuwe bekendmaking van personeelsreductie niet onverwacht. "Je kunt natuurlijk verwachten dat bij een overname van zo'n groot bedrijf als Bestfoods banen overbodig worden", meent Han van Lamoen, analist van Delta Lloyd. Unilever laat weten dat het ontslag en het sluiten van de fabrieken nodig zijn om de beoogde synergievoordelen te behalen. In 2003 hoopt het was- en voedingsmiddelenconcern op totale kostenbesparingen van EUR800 miljoen.

Tegelijk met de bekendmaking van de personeelsreductie publiceerde Unilever de resultaten over het eerste kwartaal van dit jaar. De onderneming heeft, bijzondere posten niet meegerekend, een winst behaald van EUR702 miljoen, 4% minder dan een jaar geleden. Inclusief die bijzondere posten (met name door de integratie van Bestfoods) daalde de nettowinst echter met 62%.

"Er is vergeleken met vorig jaar natuurlijk erg veel veranderd. Het bedrijf is veel vitaler geworden met het gevolg dat het moeilijker te beoordelen is hoe het nu gaat", relativeert bestuursvoorzitter Anthony Burgmans de cijfers over het afgelopen kwartaal.

Het Brits/Nederlandse concern heeft in 2000 veel acquisities gedaan. "Voor de aangekochte bedrijven is veel goodwill betaald en dat wordt nu afgeschreven. Daarnaast hebben we natuurlijk geld moeten lenen om de aankopen te bekostigen waardoor de rente is opgelopen", verduidelijkt Burgmans. De synergievoordelen zullen volgens hem pas later dit jaar duidelijk zichtbaar worden.

Volgens de topman zeggen de onderliggende cijfers veel meer. "Waar u eigenlijk op moet letten, is de omzetgroei van onze 400 leidende merken." Deze groei, exclusief de invloed van acquisities, kwam in het eerste kwartaal van dit jaar uit op 4,3% op jaarbasis. Een jaar eerder was dit nog 3,8%. De brutowinstmarge voor bijzondere posten en afschrijving van goodwill van Unilever steeg in het eerste kwartaal met 130 basispunten naar 12,4%.

Het was- en voedingsmiddelenconcern heeft in het eerste kwartaal van dit jaar de concernomzet (inclusief overnames) met 20% weten te verhogen tot EUR12,7 miljard (ƒ30 miljard). Dat is een procentpunt meer dan het bedrijf eind maart voorspelde. De nettowinst daalde echter met 61% tot EUR254 miljoen (ƒ559,7 miljoen).

Dat de nettowinst zoveel lager uitkomt, heeft volgens het concern te maken met de integratie van Bestfoods, vorig jaar aangekocht voor ƒ56 miljard. Unilever schrijft veel goodwill af en heeft te kampen met bijzondere lasten. De winst per aandeel daalde met 62% naart EUR0,25.

De omzetgroei van de top-vierhonderd merken ligt in de lijn der verwachting van het bedrijf. De paradepaardjes nemen inmiddels 79% van de totale Unilever-omzet voor hun rekening. Belangrijke merken voor Unilever zijn Lipton (theedranken), Magnum (ijs), Bertolli (olijfolieproducten), Dove (zepen en huidverzorging), Omo (wasmiddelen), Becel (boters en margarines) en Cif (schoonmaak), tot voor kort in Nederland alleen bekend onder de naam Jif.

In Europa behaalde Unilever goede resultaten in de voedingsmiddelen (Bertolli en de culinaire margarine Culinesse) en persoonlijke verzorging (Dove). In West-Europa nam de verkoop toe met 12%, waarvan 9% door overnames. Unilever zag een herstel in Noord- en Oost-Europa.

In Noord-Amerika groeide de omzet met 31%. De groei van de leidende merken bedroeg 2%. Vooral de divisie haarverzorging, met de presentatie van het merk Suave, kende in de VS een sterke groei. Door volume- en prijsstijgingen gingen de verkopen met 10% omhoog. Dit kwam vooral door de nieuw verworven bedrijven. Lipton en de zogeheten kant-en-klaar-maaltijden kenden echter een zwakke start. Ook pastasauzen en ragouts leverden door scherpere concurrentie minder op.

De directie verwacht dat in de loop van 2001 de integratie van Bestfoods en de vorig jaar ingezette strategie 'De Weg naar Groei' de gewenste besparingen zullen opleveren. Hierdoor zal de winst per aandeel weer stijgen. Deze winst neemt verder toe door prijsaanpassingen, opbrengsten van verkochte activiteiten en daaruit voortvloeiende lagere rentelasten, aldus het concern.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 27 april 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.