Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
za 28 april 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  PvdA wil weer aparte
status voor bestelbus

door Ronald Veerman

   
 

DEN HAAG - De Tweede Kamer grijpt alsnog in om te voorkomen dat honderdduizenden werknemers die in een bestelbus van hun bedrijf rijden met een enorme fiscale privé-bijtelling van 10.000 gulden of meer worden geconfronteerd. PvdA-Kamerlid Dijsselbloem, die rekent op steun van VVD en CDA, neemt na een gigantische klachtenregen uit het bedrijfsleven het initiatief om de gewraakte bijtelling van de bestelbus fors te verlagen en vereenvoudigen om een dreigende chaos te voorkomen.

Volgens de dit jaar in werking getreden nieuwe belastingwet vallen naast de 'gewone' lease-auto van de zaak nu ook ruim 600.000 bestelbusjes van onder anderen bouwvakkers, loodgieters en koeriers onder de fiscale bijtelling van maximaal 25 procent.

De gebruikers van de bestelbus kunnen weliswaar onder de bijtelling uitkomen indien zij deze niet of nauwelijks privé gebruiken, maar dan moeten zij een zeer ingewikkelde kilometeradministratie bijhouden waarin privé- en zakelijke ritten afzonderlijk moeten worden geregistreerd.

"In de praktijk blijkt dat vrijwel niemand dit doet omdat het bijvoorbeeld als gevolg van gezamenlijk gebruik veel te ingewikkeld is of omdat men eenvoudigweg niet weet dat dit nu moet", aldus Dijsselbloem. "Er zal dus een enorme chaos ontstaan wanneer bij deze werknemers volgend jaar ineens een aanslag van 25 procent van de cataloguswaarde van de bestelauto in de bus valt."

Het PvdA-Kamerlid wil daarom weer terug naar een aparte status voor de bestelauto in plaats van een behandeling zoals bij gewone lease-auto's.

"In plaats van de huidige bijtelling van 25 procent bij een belastingtarief van maximaal 52 procent willen wij terug naar een voor alle bestelauto's geldende bijtelling van bijvoorbeeld 10 procent. Vervolgens zou daarover een veel lager bijzonder tarief aan belasting moeten worden geheven van zeg 25 procent, met een maximum van 5000 gulden."

Dijsselbloem wil deze nieuwe soepele regeling in ieder geval volgend jaar van kracht laten worden, maar vindt dat staatssecretaris Bos (Financiën) ook reeds in 2001 met de versoepeling rekening moet houden. "Alleen op die manier kunnen we de problemen die nu reeds op grote schaal aan het ontstaan zijn voorkomen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 28 april 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.