AMSTERDAM - Politie en het openbaar ministerie (OM) in Amsterdam slaan de handen ineen om verkeerszondaars in de hoofdstad harder aan te pakken. Verkeersregels in de hoofdstad worden waar nodig gewijzigd, snelheidsbeperkende maatregelen worden getroffen en boetes voor veel voorkomende misdrijven in het verkeer worden mogelijk met enkele tientjes verhoogd.
Het arrondissementsparket Amsterdam wil zo het aantal slachtoffers dat in het verkeer valt, fors terugdringen. Als het project slaagt, zullen andere korpsen er ook toe over gaan.
Het OM is de instantie die de politie opdracht geeft om de controles te houden. "Wij bepalen waar en wanneer er wordt gecontroleerd en hoe hoog de boetes zijn," aldus Robert Meulenbroek van het Amsterdamse parket.
In de nieuwe aanpak staat het veiliger maken van het verkeer meer dan ooit centraal. "We gaan kijken of er maatregelen vanuit justitie genomen kunnen worden om de kans op ongevallen te verminderen", zegt Meulenbroek. "En daar waar nodig worden bepaalde straffen verzwaard om dat doel te verwezenlijken."
Het OM wil met de actie tevens een indruk krijgen van de gevaarlijkste wegen in en rond de hoofdstad. "Als er aanpassingen moeten plaatsvinden zullen we daarop aandringen bij het gemeentebestuur", aldus de zegsman.
De dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer heeft inmiddels over het jaar 2000 een lijst samengesteld van de 50 meest gevaarlijke kruispunten (black spots) in de hoofdstad. Opvallend is dat de meeste dodelijke slachtoffers (14) vielen in het industriegebied Havens West/Sloterdijk. De binnenstad is tweede met 10 fatale ongelukken en het veiligst zijn De Baarsjes en Oud West met elk één overleden verkeersdeelnemer. Veruit de meeste ongelukken (in totaal 508) vonden plaats in het centrum.