Het Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuws
za 21 april 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Harde aanpak verkeerszondaars

door Gijsbert Termaat

   
 

AMSTERDAM - Politie en het openbaar ministerie (OM) in Amsterdam slaan de handen ineen om verkeerszondaars in de hoofdstad harder aan te pakken. Verkeersregels in de hoofdstad worden waar nodig gewijzigd, snelheidsbeperkende maatregelen worden getroffen en boetes voor veel voorkomende misdrijven in het verkeer worden mogelijk met enkele tientjes verhoogd.

Het arrondissementsparket Amsterdam wil zo het aantal slachtoffers dat in het verkeer valt, fors terugdringen. Als het project slaagt, zullen andere korpsen er ook toe over gaan.

Het OM is de instantie die de politie opdracht geeft om de controles te houden. "Wij bepalen waar en wanneer er wordt gecontroleerd en hoe hoog de boetes zijn," aldus Robert Meulenbroek van het Amsterdamse parket.

In de nieuwe aanpak staat het veiliger maken van het verkeer meer dan ooit centraal. "We gaan kijken of er maatregelen vanuit justitie genomen kunnen worden om de kans op ongevallen te verminderen", zegt Meulenbroek. "En daar waar nodig worden bepaalde straffen verzwaard om dat doel te verwezenlijken."

Het OM wil met de actie tevens een indruk krijgen van de gevaarlijkste wegen in en rond de hoofdstad. "Als er aanpassingen moeten plaatsvinden zullen we daarop aandringen bij het gemeentebestuur", aldus de zegsman.

De dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer heeft inmiddels over het jaar 2000 een lijst samengesteld van de 50 meest gevaarlijke kruispunten (black spots) in de hoofdstad. Opvallend is dat de meeste dodelijke slachtoffers (14) vielen in het industriegebied Havens West/Sloterdijk. De binnenstad is tweede met 10 fatale ongelukken en het veiligst zijn De Baarsjes en Oud West met elk één overleden verkeersdeelnemer. Veruit de meeste ongelukken (in totaal 508) vonden plaats in het centrum.




 


za 21 april 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.