&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


woensdag
23 december 1998

 


[Canal+.3 mndn fl.99,-]
[Autosite]
[ABN AMRO en Ajax]

Japanse connectie voor
Coronel enige route
naar einddoel Formule 1

door Coo Dijkman - HUIZEN, woensdag

Weer terug uit Japan treedt Tom Coronel met een gelukzalig gevoel de kerstdagen tegemoet. Voor het eerst in zijn carrière weet de inmiddels 26-jarige autocoureur zich reeds voor de jaarovergang verzekerd van een nieuw contract. "Eigenlijk heb ik nog nooit in zo'n luxe positie gezeten", vertelde de opgetogen Coronel nadat hij vorige week zijn overeenkomst verlengde met het PIAA Nakajima Team, dat volgend jaar opnieuw aan het Japans Nippon- en GT-kampioenschap meedoet. "In het verleden kwamen mijn plannen vaak op het allerlaatste moment voor elkaar. Moest je financieel de laatste eindjes aan elkaar knopen om weer een jaar te racen. Die periode lijkt nu voorbij."

Die heuglijke ontwikkeling viert hij eerste kerstdag in eigen land om een dag later te gaan skiën in Sankt Anton, samen met zijn Oostenrijkse zaakwaarnemer Franz Tost die de onderhandelingen met Nakajima heeft gevoerd. "Gelukkig heeft Franz in het contract de bepaling laten schrappen dat skiën voor mij verboden is. Ik mag alleen niet parachutespringen of parasailen, maar dat was ik ook niet van plan. In Oostenrijk ga ik lekker op de lange latten staan. Even er heerlijk uit om me op te laden voor volgend jaar, waarin het voor mij er op of er onder wordt", bekende Coronel.

• Tom Coronel verkeert in hogere 'kerstsferen' nu hij ruim voor aanvang van het seizoen een contract heeft getekend. Hij gaat voor het vierde jaar op rij racen in Japan en komt uit voor het PIAA Nakajima Team. De Formule 1 is het ultieme doel.

FOTO: BOB FRIEDLÄNDER

Het wordt voor hem het vierde seizoen in het Land van de Rijzende Zon, waar hij twee jaar geleden furore maakte door het Formule 3-kampioenschap op zijn naam te schrijven. "Ik heb maar één doel voor ogen en dat is de Formule 1. Volgens mij kan ik dat alleen maar bewerkstelligen via Nakajima, zijn sponsors en Japan. Door die Formule 3-titel ben ik er een held geworden. De fans kijken huizenhoog tegen je op en zien mij als een god", aldus de ambitieuze tweelingbroer van Tim Coronel. "Voor mij is het heel goed dat ik nog een jaar bij Nakajima rij. We zaten afgelopen seizoen al dicht bij de overwinning en in een tweede Formule Nippon-jaar gaat het altijd beter. Nakajima zei me ook dat ik niet eerder aan Formule 1 hoef te denken voordat ik Nippon-races ga winnen".

Volgens hem zijn er beslist goede kansen om de Formule Nippon-titel te winnen. Afgelopen jaar werd hij 'slechts' elfde in het eindklassement, maar verklaarde hij: "Door verschillende redenen wilde het afgelopen seizoen nog niet helemaal lukken. Zeker in de Formule Nippon hebben we nog wel wat domme pech gekend. Daarentegen lag het kampioenschap in de GT-klasse binnen bereik. Feitelijk misten we die met onze tweede plaats op een haar. De competitie in Japan is en blijft enorm competitief. De verschillen zijn zeer gering. Om die reden is het goed deel uit te maken van een fabrieksteam, zoals dat van Saturo Nakajima. Hij heeft natuurlijk een prima band met Honda en wie weet komen die contacten mij in de toekomstige Formule 1-plannen wel heel goed uit."

De Formule Nippon is een Formule 3000 die als het voorportaal van de Formule 1 wordt beschouwd. Gezien de band die ex-Formule 1-coureur Nakajima met Honda (Formule 1-rentree in 2000) heeft doet Coronel er goed aan die te verstevigen. Bovendien denkt Toyota aan een Formule 1-instap, terwijl die geruchten ook Yamaha behelzen. Er zijn dus in Japan mogelijkheden. Dat is tevens de mening van Willy Weber, de manager van Michael en Ralf Schumacher, bij ook Coronel onder contract staat. Weber's rechterhand Franz Tost heeft die zienswijze ondersteund tijdens de contractbesprekingen met Nakajima.

In de Formule Nippon vertrouwt het PIAA-team weer op Reynard dat volgend jaar met een nieuw chassis komt. De krachtbron blijft een Honda -motor, maar onzeker is nog wie daarvan de tuner wordt. Afgelopen seizoen was dat nog tuner Mugen. Ook is nog niet bekend wie de teamgenoot van Coronel wordt, "maar als Tora Takagi geen Formule 1-stoel kan krijgen, wordt hij het". Zijn partner in het GT-kampioenschap met de GT Honda NSX blijft Yamanishi.

"Ik kan nu in alle rust enkele weken in Nederland doorbrengen en mij daarna volledig storten op de voorbereidingen voor het seizoen 1999. Voor mij een absoluut ideale situatie", keek hij al verlangend uit naar de eerste testritten, die eind februari met de GT-wagen en begin maart met de Formule Nippon-bolide van start gaan.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1998, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.