[Interchange]&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


woensdag
23 december 1998

 


[Autosite]
[Hypotheek-angst?]
[KLM]
[Reaal]

FNV wil met 'mollentoeslag'
rijden in nacht ontmoedigen

door CARLIJNE VOS - AMSTERDAM, woensdag

FNV Bondgenoten wil een zogenaamde 'mollentoeslag' invoeren voor het beroepsgoederenvervoer om 's nachts rijden onaantrekkelijker te maken. Op deze manier wil de bond voorkomen dat chauffeurs vanaf 1 januari 1999 bij de invoering van het nieuwe Arbeidstijdenbesluit een soort 'mollenbestaan' krijgen.

De voormalige Vervoersbond van de FNV wil het werken tussen zes uur 's avonds en zes uur 's ochtends 30 tot 40 procent duurder maken. Nu krijgen chauffeurs alleen een toeslag van 18,5 procent voor de uren tussen 20.00 en 04.00 uur. De maatregelen zijn bedoeld om te voorkomen dat werkgevers hun chauffeurs vaker 's avonds en 's nachts zullen inzetten door de ruimte die de nieuwe arbeidstijdenwet biedt.

"De roep om een 24-uurs economie en spreiding van de mobiliteit wordt zonder pardon afgewenteld op de chauffeurs als wij niets ondernemen", zegt FNV-bestuurder Jan Heilig. "Tot nog toe werden de rechten van de chauffeur redelijk beschermd door het oude rijtijdenbesluit. We zijn dan ook witheet over de wijziging die de ministeries van Sociale Zaken en Verkeer en Waterstaat hebben doorgevoerd. Maar als we in Den Haag geen gehoor krijgen, moeten we het 's nachts rijden maar ontmoedigen door een kostenverhoging."

De FNV heeft haar wensen begin deze maand gedeponeerd bij aanvang van de onderhandelingen voor een nieuwe cao in het wegtransport (135.000 werknemers). De onderhandelingen met de werkgeversorganisaties TLN en KNV werden al snel opgeschort tot volgend jaar. Volgens CNV Beroepsgoederenvervoer "wegens meningsverschillen", maar volgens Heilig (foto) omdat de delegaties gewoon te weinig mandaat had gekregen. "De gesprekken lopen op hoofdlijnen voorspoedig. Vooral met KNV zijn we al goed gevorderd in afspraken over de naleving van de cao", aldus de FNV-bestuurder.

De FNV wil de mollentoeslag stapsgewijs invoeren om te voorkomen dat werkgevers hun chauffeurs nu ' en masse' 's nachts inzetten. Volgens de bond krijgen werkgevers door de nieuwe wet veel meer armslag. In het vervoer van levende dieren, sierteelt, kranten en postpakketten vervalt zelfs iedere beperking. Maar volgens TLN verandert er weinig. "Wij zien het meer als het vastleggen in regels van de bestaande praktijk", aldus N. Schaap. "Vroeger bestonden er voor deze bepaalde sectoren ontheffingen van de regels."

Speelruimte
Volgens TLN houdt het nieuwe arbeidstijdenbesluit niet meer in "dan wat meer speelruimte in de diensttijd". "Het is bijvoorbeeld mogelijk om een chauffeur gedurende een langere periode voor meer nachtdiensten in te roosteren. Het verschil tussen binnen- en buitenlands vervoer is komen te vervallen en er is meer seizoensflexibiliteit", zegt Schaap. Een extreme toename van nachtritten verwacht TLN tot grote verbazing van FNV Bondgenoten echter niet.

Op het verloop van de cao-onderhandelingen wil TLN overigens niet reageren. "De onderhandelingen zijn nog in volle gang. Het is gevaarlijk om daar dan iets over te zeggen", aldus een woordvoerder. De inzet van FNV Bondgenoten behelst verder een loonsverbetering van 3,5 procent, omzetting van de VUT-regeling in een pre-pensioen en controle op naleving van de cao via de omgekeerde bewijslast. Hierbij moet de werkgevers aan de vakbonden bewijzen dat hij de cao correct naleeft in plaats van andersom. Heilig denkt dan bijvoorbeeld aan het uitbetalen van wachturen voor het laden en lossen en het uitbetalen van de uren tussen 8 uur 's ochtends en 20.00 uur 's avonds die op ferry-schepen moeten worden doorgebracht.

De naleving van de cao in het beroepsgoederenvervoer is bedroevend slecht. Uit onderzoek blijkt dat 45 procent van de chauffeurs niet volgens de cao krijgt betaald. Ook CNV Beroepsgoederenvervoer heeft naast een looneis van 3,25 procent naleving van de cao bovenaan haar prioriteitenlijstje staan. Onderzoek van KPMG toonde onlangs aan dat chauffeurs honderden guldens per maand mislopen doordat met name wachturen niet worden uitbetaald. De ontduiking van de cao is ook de werkgevers een doorn in het oog omdat dit een van de belangrijkste instrumenten voor concurrentievervalsing is.

De lange onregelmatige werktijden en hoge werkdruk zijn volgens Heilig de laatste jaren alleen maar toegenomen. Het huidige tekort van 6000 chauffeurs zou er volgens Heilig echter toe kunnen leiden dat de bonden wel "de wind mee" krijgen in hun eisen. "Je ziet toch weer wat meer mobiliteit nu chauffeurs de mogelijkheid hebben voor een andere werkgever te kiezen." J






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1998, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.