FNV wil met 'mollentoeslag'
rijden in nacht ontmoedigen
door CARLIJNE VOS - AMSTERDAM, woensdag
FNV Bondgenoten wil een zogenaamde 'mollentoeslag'
invoeren voor het beroepsgoederenvervoer om 's nachts rijden
onaantrekkelijker te maken. Op deze manier wil de bond voorkomen dat
chauffeurs vanaf 1 januari 1999 bij de invoering van het nieuwe
Arbeidstijdenbesluit een soort 'mollenbestaan' krijgen.
De voormalige Vervoersbond van de FNV wil het werken
tussen zes uur 's avonds en zes uur 's ochtends 30 tot 40 procent
duurder maken. Nu krijgen chauffeurs alleen een toeslag van 18,5
procent voor de uren tussen 20.00 en 04.00 uur. De maatregelen zijn
bedoeld om te voorkomen dat werkgevers hun chauffeurs vaker 's avonds
en 's nachts zullen inzetten door de ruimte die de nieuwe
arbeidstijdenwet biedt.
"De roep om een 24-uurs economie en spreiding van
de mobiliteit wordt zonder pardon afgewenteld op de chauffeurs als wij
niets ondernemen", zegt FNV-bestuurder Jan Heilig. "Tot nog
toe werden de rechten van de chauffeur redelijk beschermd door het oude
rijtijdenbesluit. We zijn dan ook witheet over de wijziging die de
ministeries van Sociale Zaken en Verkeer en Waterstaat hebben
doorgevoerd. Maar als we in Den Haag geen gehoor krijgen, moeten we het
's nachts rijden maar ontmoedigen door een kostenverhoging."
De FNV heeft haar wensen begin deze maand gedeponeerd
bij aanvang van de onderhandelingen voor een nieuwe cao in het
wegtransport (135.000 werknemers). De onderhandelingen met de werkgeversorganisaties TLN en KNV werden al snel opgeschort
tot volgend jaar. Volgens CNV Beroepsgoederenvervoer "wegens
meningsverschillen", maar volgens Heilig (foto) omdat de
delegaties gewoon te weinig mandaat had gekregen. "De gesprekken
lopen op hoofdlijnen voorspoedig. Vooral met KNV zijn we al goed
gevorderd in afspraken over de naleving van de cao", aldus de
FNV-bestuurder.
De FNV wil de mollentoeslag stapsgewijs invoeren om te
voorkomen dat werkgevers hun chauffeurs nu ' en masse' 's nachts
inzetten. Volgens de bond krijgen werkgevers door de nieuwe wet veel
meer armslag. In het vervoer van levende dieren, sierteelt, kranten en
postpakketten vervalt zelfs iedere beperking. Maar volgens TLN
verandert er weinig. "Wij zien het meer als het vastleggen in
regels van de bestaande praktijk", aldus N. Schaap. "Vroeger
bestonden er voor deze bepaalde sectoren ontheffingen van de
regels."
Speelruimte
Volgens TLN houdt het nieuwe
arbeidstijdenbesluit niet meer in "dan wat meer speelruimte in de
diensttijd". "Het is bijvoorbeeld mogelijk om een chauffeur
gedurende een langere periode voor meer nachtdiensten in te roosteren.
Het verschil tussen binnen- en buitenlands vervoer is komen te
vervallen en er is meer seizoensflexibiliteit", zegt Schaap. Een
extreme toename van nachtritten verwacht TLN tot grote verbazing van
FNV Bondgenoten echter niet.
Op het verloop van de cao-onderhandelingen wil TLN
overigens niet reageren. "De onderhandelingen zijn nog in volle
gang. Het is gevaarlijk om daar dan iets over te zeggen", aldus
een woordvoerder. De inzet van FNV Bondgenoten behelst verder een
loonsverbetering van 3,5 procent, omzetting van de VUT-regeling in een
pre-pensioen en controle op naleving van de cao via de omgekeerde
bewijslast. Hierbij moet de werkgevers aan de vakbonden bewijzen dat
hij de cao correct naleeft in plaats van andersom. Heilig denkt dan
bijvoorbeeld aan het uitbetalen van wachturen voor het laden en lossen
en het uitbetalen van de uren tussen 8 uur 's ochtends en 20.00 uur 's
avonds die op ferry-schepen moeten worden doorgebracht.
De naleving van de cao in het beroepsgoederenvervoer is
bedroevend slecht. Uit onderzoek blijkt dat 45 procent van de
chauffeurs niet volgens de cao krijgt betaald. Ook CNV
Beroepsgoederenvervoer heeft naast een looneis van 3,25 procent
naleving van de cao bovenaan haar prioriteitenlijstje staan. Onderzoek
van KPMG toonde onlangs aan dat chauffeurs honderden guldens per maand
mislopen doordat met name wachturen niet worden uitbetaald. De
ontduiking van de cao is ook de werkgevers een doorn in het oog omdat
dit een van de belangrijkste instrumenten voor concurrentievervalsing
is.
De lange onregelmatige werktijden en hoge werkdruk zijn
volgens Heilig de laatste jaren alleen maar toegenomen. Het huidige
tekort van 6000 chauffeurs zou er volgens Heilig echter toe kunnen
leiden dat de bonden wel "de wind mee" krijgen in hun eisen.
"Je ziet toch weer wat meer mobiliteit nu chauffeurs de
mogelijkheid hebben voor een andere werkgever te kiezen." J
|