Digitaal speelgoed steeds
meer in trek als kerstcadeau
door ROMKE SPIERDIJK - AMSTERDAM, woensdag
De Nederlandse bevolking geeft ook dit jaar met kerst
weer miljoenen guldens uit aan kinderspeelgoed. Tot enkele jaren
geleden was een kind dolgelukkig te maken met een Barbie, een
speelgoedtrein, of de nieuwste creatie van Playmobil. Maar tijden
veranderen en het speelgoed verandert mee: kind en fabrikant gaan
digitaal.
Afgelopen week maakte de Amerikaanse speelgoedgigant
Mattel een grote overname bekend. Voor ruim zeven miljard gulden neemt
het bedrijf The Learning Company (TLC) over. Deze laatste is
gespecialiseerd in educatieve software, maar nam dit jaar een aantal
producenten van computerspellen over om haar marktpositie te
verstevigen.
De miljarden-investering van Mattel volgde op minder
positief bericht een dag eerder. Een winstwaarschuwing moest de
aandeelhouders voorbereiden op een winst over 1998 die eenderde lager
uitvalt dan voorspeld. De winstwaarschuwing is een gevolg van onder
meer tegenvallende kerstverkopen.
In de Verenigde Staten merkt het bedrijf bovendien dat
de consument liever inkopen doet in grote warenhuizen als Wal-Mart, dan
in gespecialiseerde winkels als Toys 'R' Us. Deze laatste heeft een
uitgebreider assortiment speelgoed, maar de eerste heeft een hippere
collectie. Barbie's en Playmobil horen daar anno 1998, helaas voor
Mattel, niet meer bij.
CD-rom Lego
Mattel heeft al langer een multi
media-afdeling, maar de resultaten zijn niet om over naar huis te
schrijven. De producten overigens ook niet: echt veel verder dan
'Barbie Software for Girls' met als toppers 'Barbie Nail Designer' en
'Talk with me Barbie' kwam deze afdeling niet. De concurrentie pakte
het aanzienlijk slimmer aan. Lego kwam in 1997 al met een groot aantal
cd-roms ter ondersteuning van haar producten. Hasbro, maker van bekende
spellen als Monopoly, Risk en Mastermind, bracht deze kaskrakers op
gedegen wijze uit op cd-rom. Mét toegevoegde waarde: dankzij
Internet kan nu met wildvreemden Monopoly gespeeld worden.
Hasbro nam eerder dit jaar bovendien MicroProse over,
een grote producent van computer-games. Het bedrijf was er overigens
ook eerder bij dan Mattel. Vorig jaar al stonden veel van de titels die
het concern uitbracht in de Verenigde Staten in de top 10 van
bestverkochte cd-roms van het jaar.
Nederland loopt op dit gebied over het algemeen enkele
jaren achter op de Verenigde Staten. Toch lijkt reeds dit jaar de trend
over te waaien. Volgens de vereniging GEBRA (Gemengde Branche), waarin
de speelgoedwinkels in ons land verenigd zijn, stonden spelcomputers,
computerspellen en cd-roms op de tweede plaats in de top 5 van
bestverkochte producten in de Sinterklaas-periode. Alleen de
trendgevoelige Teletubbies deden het beter.
Nintendo
De spelcomputers vormen overigens een
categorie apart. Heb je als kind vandaag de dag geen Nintendo of
PlayStation in huis, dan zullen de snerende opmerkingen van vriendjes
je snel doen besluiten zo'n apparaat toch maar op het verlanglijstje
voor de kerstman te zetten. Kinderen blijven, net als veel volwassenen,
kuddedieren.
Hoewel zo'n 25 procent van de kinderen de trotse
bezitter van een spelcomputer is, blijft de personal computer met
bijbehorende software het goed doen. Het een sluit het ander namelijk
niet uit. Het kind een Nintendo, papa en mama een pc. Hoe ouder het
kind wordt, hoe meer hij (ook) gebruik zal gaan maken van de 'echte'
computer. Het gebruik van educatieve software zal door de ouders alleen
maar aangemoedigd worden. Het spelen van computerspellen misschien wat
minder, maar dankzij de krantenwijk worden ook deze uiteindelijk
aangeschaft.
|