&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


woensdag
23 december 1998

 


[CMG]
[World OnLine]
[Autosite]
[Reaal Hypotheken]
[Matchbank]

Digitaal kenteken voor alle auto's

door Dominique Weesie - DEN HAAG, woensdag

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat werkt hard aan de invoering van een elektronisch kenteken voor personenauto's.

Het nieuwe systeem moet de fraude met kentekenplaten definitief een halt toeroepen. Daarnaast zal het ook worden gebruikt voor het in de randstad in te voeren rekeningrijden en kunnen gestolen voertuigen uiterst gemakkelijk worden opgespoord.

Wanneer alles volgens plan verloopt, zullen vanaf 2002 de eerste nieuwe personenwagens voorzien van een dergelijk apparaat op de openbare weg verschijnen. De elektronische kentekens zullen de vertrouwde gele platen niet vervangen, maar moeten naast het bestaande kenteken worden gevoerd.

Het zal op een geheime plaats worden ingebouwd en is afleesbaar via speciale scanners. Volgens woordvoerster M. van den Akker van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is het vergelijkbaar met het chassisnummer van de auto, alleen is het op digitale wijze te lezen.

Het elektronisch kenteken zal daarnaast dienst gaan doen om gestolen auto's op een effectievere en snellere wijze op te sporen. Autodiefstal wordt volgens bovengenoemde ministeries een stuk lastiger. Het identificatieplaatje is namelijk onlosmakelijk verbonden met de auto. Knoeien met het chassisnummer heeft daarom geen zin meer. Bovendien zendt het apparaatje een signaal uit, waardoor een gestolen voertuig uiterst gemakkelijk is te traceren.

Het elektronische kenteken is in eerste instantie bedoeld om de fraude met kentekens tegen te gaan. Hoeveel auto's er op dit moment met valse platen rondrijden, is volstrekt onduidelijk, maar schattingen lopen uiteen van 50.000 tot 100.000. Dit komt neer op één procent van het totale wagenpark.

Vooruitlopend op de invoering van de elektronische identificatie wordt in de herfst van volgend jaar al het zogenaamde GAIK geïntroduceerd. Deze gecontroleerde afgifte en inname van kentekenplaten moet het gerommel drastisch verminderen. Nummerborden mogen dan alleen nog maar worden gemaakt door erkende bedrijven en er komt een legitimatieplicht voor diegene die een kenteken wil aanschaffen.

Verkeer en Waterstaat onderzoekt op dit moment nog welke rol het elektronisch kenteken kan gaan spelen bij de invoering van rekeningrijden in 2001. Doordat het vernuftige apparaatje een signaal uitzendt, kan gemakkelijk worden gecommuniceerd met de tolpoorten die over enkele jaren in heel de randstad staan opgesteld. Kentekens hoeven dan niet meer te worden gefotografeerd, maar het afgegeven signaal wordt direct doorgestuurd naar de computers van de Belastingdienst, waarna de automobilist de rekening van zeven gulden per passage automatisch krijgt thuisgestuurd.

Aan de invoering van het elektronisch kenteken werken naast Verkeer en Waterstaat ook de ministeries van VROM, Justitie en Economische Zaken mee. Begin volgend jaar zal de Tweede Kamer worden geïnformeerd.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1998, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.