Digitaal kenteken voor alle auto's
door Dominique Weesie - DEN HAAG, woensdag
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat werkt hard
aan de invoering van een elektronisch kenteken voor personenauto's.
Het nieuwe systeem moet de fraude met kentekenplaten
definitief een halt toeroepen. Daarnaast zal het ook worden gebruikt
voor het in de randstad in te voeren rekeningrijden en kunnen gestolen
voertuigen uiterst gemakkelijk worden opgespoord.
Wanneer alles volgens plan verloopt, zullen vanaf 2002 de
eerste nieuwe personenwagens voorzien van een dergelijk apparaat op de
openbare weg verschijnen. De elektronische kentekens zullen de
vertrouwde gele platen niet vervangen, maar moeten naast het bestaande
kenteken worden gevoerd.
Het zal op een geheime plaats worden ingebouwd en is
afleesbaar via speciale scanners. Volgens woordvoerster M. van den
Akker van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is het vergelijkbaar
met het chassisnummer van de auto, alleen is het op digitale wijze te
lezen.
Het elektronisch kenteken zal daarnaast dienst gaan
doen om gestolen auto's op een effectievere en snellere wijze op te
sporen. Autodiefstal wordt volgens bovengenoemde ministeries een stuk
lastiger. Het identificatieplaatje is namelijk onlosmakelijk verbonden
met de auto. Knoeien met het chassisnummer heeft daarom geen zin meer.
Bovendien zendt het apparaatje een signaal uit, waardoor een gestolen
voertuig uiterst gemakkelijk is te traceren.
Het elektronische kenteken is in eerste instantie
bedoeld om de fraude met kentekens tegen te gaan. Hoeveel auto's er op
dit moment met valse platen rondrijden, is volstrekt onduidelijk, maar
schattingen lopen uiteen van 50.000 tot 100.000. Dit komt neer op
één procent van het totale wagenpark.
Vooruitlopend op de invoering van de elektronische
identificatie wordt in de herfst van volgend jaar al het zogenaamde
GAIK geïntroduceerd. Deze gecontroleerde afgifte en inname van
kentekenplaten moet het gerommel drastisch verminderen. Nummerborden
mogen dan alleen nog maar worden gemaakt door erkende bedrijven en er
komt een legitimatieplicht voor diegene die een kenteken wil
aanschaffen.
Verkeer en Waterstaat onderzoekt op dit moment nog
welke rol het elektronisch kenteken kan gaan spelen bij de invoering
van rekeningrijden in 2001. Doordat het vernuftige apparaatje een
signaal uitzendt, kan gemakkelijk worden gecommuniceerd met de
tolpoorten die over enkele jaren in heel de randstad staan opgesteld.
Kentekens hoeven dan niet meer te worden gefotografeerd, maar het
afgegeven signaal wordt direct doorgestuurd naar de computers van de
Belastingdienst, waarna de automobilist de rekening van zeven gulden
per passage automatisch krijgt thuisgestuurd.
Aan de invoering van het elektronisch kenteken werken
naast Verkeer en Waterstaat ook de ministeries van VROM, Justitie en
Economische Zaken mee. Begin volgend jaar zal de Tweede Kamer worden
geïnformeerd.
|