Belastingdienst wordt serieuzer
door Mirjam Brinks - DEN HAAG, woensdag
De bekende leus van de Belastingdienst 'leuker kunnen
we het niet maken, wel makkelijker' wordt per 1 januari in de praktijk
gebracht. Na vijf jaar moeten we afscheid nemen van de populaire
actrice Olga Zuiderhoek, die met haar welkomstgroet "Hallo met
mij" de overheidsinstelling met vragen overstelpt.
Olga wordt vanaf januari vervangen door twee alledaagse
belastingplichtige Nederlanders die met elkaar praten over de problemen
bij het invullen van het aangifteformulier. Behalve Olga verdwijnt dus
ook de dienst zelf als gesprekspartner.
Op deze manier wil de Belastingdienst de boodschap beter
overbrengen. "Het wordt allemaal wat serieuzer", aldus J.
Thunnissen, directeur van de afdeling die onder andere verantwoordelijk
is voor de reclamespotjes van de belastingdienst.
Met de nieuwe aanpak wil de dienst een volwassener
uitstraling krijgen en zo het imagoprobleem aanpakken. Thunnissen:
"Niet alleen wij, maar ook de belastingplichtigen verdienen een
serieuzer benadering. Inmiddels weten de Nederlanders wel wat meer over
de belasting dan een aantal jaar geleden. Ze kunnen elkaar ook helpen
en hebben niet meer voor ieder wissewasje onze hulp nodig."
De Olga-spotjes bestonden vooral uit grappige sketches
die ervoor gezorgd hebben dat veel Nederlanders niet louter negatief
over de Belastingdienst dachten. De nieuwe reclame, met
documentaire-achtige beelden, kent een veel hoger werkelijkheidsgehalte.
Jeroen Hommels, woordvoerder van de Belastingdienst,
geeft toe dat de lolligheid is gedaald.
|