telegraaf.nlDe krantLaatste nieuwsSportPriveDFTDigi
[terug]
 M O D E S P E C I A L 
 
 

Ook een slimme zakenman
 
 


Nu wil Ralph meer. Hij wil Europa veroveren. En om te beginnen doet hij dat door in rap tempo winkels in eigen beheer te openen. Niet omdat hij nog rijker wil worden (hij heeft naast zijn megaranch vijf andere huizen, o.a. op Long Island en Jamaica, zestig oldtimers, een privé-jet, een indrukwekkende collectie horloges en een garage vol motoren), maar om de eer. Want door Europa te veroveren bewijst hij dat hij naast ontwerper ook een slimme zakenman is.

"Mode beweegt snel. Verleg je grenzen en houd je oog op de bal gericht. In Europa voel ik me op mijn gemak". Lauren was de eerste Amerikaanse ontwerper die een eigen winkel in Europa opende. De shop in New Bond Street in Londen opende in 1981 de deuren en werd een instant succes. "Ik kwam met een concept dat niet bekend was in Europa. Mijn kleren hielden het midden tussen preppy, sportief Amerikaans en klassiek Europees. Toen ik Londen voor het eerst bezocht, was ik teleurgesteld. Ik verwachtte dat ik overal de typisch Britse stijl waar ik zo gek op ben, tegenkwam. Niets was minder waar. Londen werd overspoeld met Italiaanse en Franse ontwerpers. Dus kwam ik met tweedjasjes, poloshirts en paardrijbroeken. Die stuk voor stuk een waanzinnig succes werden."


Groei
Tijdens de eerste beursgenoteerde dag in 1997 sloot de koers op 31,50 dollar. Een jaar later viel de koers terug naar 18,50 en in mei 2000 kelderde het aandeel naar 13,25 dollar. Daar moest iets aan gedaan worden. Maar welke tak had groeipotentie? In 2002 kwam 10,5 procent van de verkopen uit Japan. Europa was goed voor slechts 9,8 procent en wereldwijd verkochte accessoires alleen 9,4 procent (ter vergelijking, bij Gucci zijn accessoires goed voor 60 procent). Dus moest groei gezocht worden in Europa en in accessoires en dat gaat gepaard met een slimme tactiek.

Smaak

Twee jaar geleden werd de Spaanse actrice Penelope Cruz het gezicht van Ralph Lauren en eerder besloot hij om de mannenshow te verplaatsen van New York naar Milaan. Voor zijn eerste mannenshow kreeg hij een staande ovatie. "Europeanen kennen voornamelijk mijn Polo Sport lijn. De luxere Purple (voor mannen) en Blue (voor vrouwen) collecties zijn nieuw. Europeanen hebben smaak en zullen deze lijnen beter begrijpen dan de Amerikanen. En concurrentie van Armani of Zegna vrees ik niet. Onze stijlen lijken absoluut niet op elkaar. Soms zijn Europeanen gewoon moe van Europese merken. Die vinden dan Ralph Lauren cooler, omdat het anders is."

 

Ralph Lauren: Succes is opwindend
Een echte perfectionist
"Mijn bedrijf zie ik als een show"
Buitenechtelijke uitstapjes
° Ook een slimme zakenman

 

 
[terug]
   
© 1996-2003 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.