telegraaf.nlDe krantLaatste nieuwsSportPriveDFTDigi
[terug]
 M O D E S P E C I A L 
 
 

Ralph Lauren:
een echte perfectionist
 
 

Lauren is een echte perfectionist. Zo veranderde hij in 1959, na de middelbare school, zijn achternaam van Lifshitz in Lauren. Omdat hij dacht dat hij daarmee meer kansen zou krijgen. Hij studeerde twee jaar business management aan het City College of New York en kreeg een baantje bij de herenkledingzaak Brooks Brothers, voordat hij het leger in moest. Daar werd hij na een beenbreuk weggestuurd, waarna hij een baan bij handschoenenfabrikant Meyers Make Inc. aanvaardde. Maar dag in dag uit handschoenen inpakken bleek niet zijn ideaal en hij verwisselde handschoenen voor stropdassen.

"Ik wilde meer, maar ik had geen modeopleiding gevolgd en wist niet waar ik moest beginnen. Toen ik 26 was, mocht ik voor de dassenfabrikant een serie ontwerpen. De dassen die ik had gemaakt, waren 2,5 centimeter breder dan standaard dassen en iedereen die ze zag, lachte me uit."

Dassen

"Maar ik liet me niet uit het veld slaan en ging met de dassen leuren langs winkels en warenhuizen. Het luxe warenhuis Bloomingdales was alleen geïnteresseerd als ik de dassen smaller zou maken en mijn naam van het label af zou halen. Ik piekerde er niet over en bedacht dat mijn eigenwijze houding mij wel eens de kop kon kosten. Zes maanden later belden ze. Ze wilden de dassen inkopen."


Trots
"En toen begon het. Iedere vrijdag ging ik met mijn vrouw Ricky en onze drie kinderen (twee zonen en een dochter) kijken naar ons rek op de herenafdeling. We waren zo trots. De dassen verkochten goed. Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om naast dassen ook shirts te maken. In 1967 was het label Polo Ralph Lauren geboren en een jaar later showde ik mijn eerste mannencollectie."

Geen eenvoudige klus, maar Lauren - overtuigd van zijn eigen talent - liet zich niet uit het veld slaan. "We zijn opgegroeid met een droom. Een droom om van niets iets te maken. Ik ben nu 35 jaar bezig en de weg naar succes was keihard. In Amerika heeft mode niet dezelfde status als in Europa. Het gaat niet om creatieve en ingenieuze ontwerpen. Het gaat om massa. Er moeten aantallen geproduceerd kunnen worden, pas dan vinden de mensen het interessant. Kom je met een handje vol goederen aan, dan tel je niet mee."

Ralph Lauren: Succes is opwindend
° Een echte perfectionist
"Mijn bedrijf zie ik als een show"
Buitenechtelijke uitstapjes
Ook een slimme zakenman

 

 
[terug]
   
© 1996-2003 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.