De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 12 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alles over de euro 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Het Jaarboek 2001 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Dakar-karavaan kreunt en steunt in zicht van Roze Meer
De uitputting nabij

Van onze Telesportredactie

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 28kb)
Juan 'Nani' Roma, die als tweede in het klassement aan de etappe is begonnen, haalt de finish niet. De Italiaan valt en doktoren constateren bij hem uitdroging, hyperventilatie en een lichte hersenschudding. (Foto: EPA)
KIFFA - Het roze meer komt in zicht, maar voorlopig zien de Dakar-deelnemers nog het zwart voor de ogen. Wie morgen het finishpodium aan het beroemde Lac Rose oprijdt, mag zich dan ook terecht op de borst slaan, want de 24ste editie van Parijs-Dakar heeft met name in de tweede helft zijn reputatie als 'moeder aller woestijnrally's' meer dan waargemaakt. Zelfs gisteravond na de etappe van Tichit naar Kiffa was het slagveld nog niet te overzien en bleef het onzeker wie vandaag de grens van het moordende Mauritanië naar het verlossende Senegal zal passeren.

Juan 'Nani' Roma hoeft dan zeker niet zijn paspoort te tonen, want voor de derde maal in successie verliet de Spanjaard voortijdig de karavaan. Werd hij in 2000 door geplofte motoren geplaagd en vorig jaar door een blessure, gisteren kwam de KTM-coureur ten val en stond niet meer op. Roma, die tweede in het klassement stond achter de Italiaan Fabrizio Meoni, was letterlijk en figuurlijk gevloerd. De toegesnelde doktoren constateerden bij hem uitdroging, hyperventilatie en een lichte hersenschudding. Roma stond daarmee model voor de uitputting die menig deelnemer nabij is.

Ook Meoni zal blij zijn als hij evenals vorig jaar als winnaar kan worden gehuldigd. Het perspectief lonkt. Met nog twee dagen voor de boeg is hij niet alleen Roma als concurrent kwijt, maar op weg naar Kiffa liepen ook de andere rivalen De Gavardo en Sala in de val. Zij misten een geheime controle en kregen twee uur straftijd aan de broek. Meoni had evenzeer moeite de goede route te vinden. Met behulp van twee Mauritaniërs die hem naar een rotspartij wezen die in zijn routeboek als markering stond aangegeven, wist de kopman van het KTM-fabrieksteam de rit zelfs als dagwinnaar af te sluiten. Voor de Oostenrijkse motorfietsfabriek zou de eindzege van Meoni een ongekend succes betekenen, want evenals Sala rijdt Meoni op de enige tweecilinder van KTM die in 'Le Dakar' debuteert. Dakar-rally.

Eric Verhoef kwam gisteren laat in het bivak aan, want voordat hij Controlepost 1 had bereikt was hij samen met een groepje motorcoureurs 90 kilometer verkeerd gereden. Bovendien was hij de Britse Hammond collegiaal te hulp gekomen nadat die zwaar ten val was gekomen. Een geluk bij dat ongeluk was dat de 'groep Verhoef' de benzine van Hammond onder elkaar kon verdelen, nadat hun tanks leeg geraakt waren door het vele omrijden. Aangekomen in het bivak waar nauwelijks voedsel en drinken was te krijgen, mocht Verhoef zes uur rusten om afgelopen nacht nog te vertrekken voor een 450 kilometer verbindingsroute naar Boutilimit. "Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Wat een loodzware Dakar is dit geworden. Iedereen zit kapot. De hele dag hebben we in de modder gereden, omdat het in de woestijn constant geregend heeft. En dan denkt iedereen dat het in de woestijn niet regent! We zien er uit als beesten, maar gelukkig komt het einde van de hel in zicht", verzuchtte de Brabander.

Het auto-duo Chris Leyds-Pierre Blom en de vrachtwagen-equipe van Jan de Rooy hebben de etappe naar Tichit goed doorstaan. Dit in tegenstelling tot het duo Westenberg-Terhorst en de truck van Hans Bekx die zoveel tijdstraf opliepen dat zij eigenlijk uit de strijd moesten worden genomen. Van 'patron' Hubert Auriol mochten zij echter toch hun weg vervolgen.

Veertiende etappe Tichit-Kiffa (Mau), totaal 461 km, special 457 km. Auto's: 1. Kleinschmidt-Schulz (Dui) 5.50.05, 2. Shinozuka-Delli-Zotti (Jap/Fra) op 17.00, 3. Fontenay-Picard (Fra) 31.50, 4. Masuoka-Maimon (Jap/Fra) 33.54, allen Mitsubishi Pajero, 5. Sousa-Jesus (Por) Mitsubishi L200 1.21.01.

Motoren: 1. Meoni (Ita) 6.22.22, 2. Sainct (Fra) 2.45, 3. Cox (ZAf) 29.30, 4. Esteve Pujol (Spa) 40.13, 5. Quinonero 40.53, 23. Verhoef (Ned) 3.09.19, allen KTM.

Aanvullende uitslag Nederlanders dertiende etappe Tichit-Tichit: Auto's: 29. Leyds-Blom op 4.22.51 (totaaltijd 11.00.01), 56. Westenberg-Terhorst buiten de tijd 25.52.50 (32.30.00). Vrachtwagens: 19. Bekx buiten de tijd 23.05.56 (32.30.00).




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 12 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.