De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 12 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alles over de euro 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Het Jaarboek 2001 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  '2002 van cruciaal
belang voor toekomst
van Philips'

   
 

LAS VEGAS - Philips-president Gerard Kleisterlee (55) behoorde deze week samen met Bill Gates (Microsoft) en Carly Fiorina (Hewlett-Packard) tot de belangrijkste sprekers op de Consumer Electronics Show (CES) in het Amerikaanse Las Vegas. "2002 wordt een cruciaal jaar voor de toekomst van Philips", was de boodschap die Kleisterlee op de vakbeurs uitdroeg.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 10kb)
Gerard Kleisterlee. (Foto: Emiel van Lint)
Portret van een man die in de negen maanden dat hij Philips leidt, is uitgegroeid van een relatief onbekende ingenieur tot een captain of industry die precies weet hoe hij het elektronicaconcern wil omturnen: van een technologierijk bedrijf tot een rijk technologiebedrijf.

Eind vorig jaar keken sommige toeschouwers bij de voetbalwedstrijd PSV-NEC wel even verbaasd op toen bij de gelijkmaker van NEC een man met een bekend gezicht juichend opsprong. Was dat niet Gerard Kleisterlee, de nota bene kersverse bestuursvoorzitter van Philips?

"Ja, dat klopt", bekent Kleisterlee met een brede lach. Door zijn jeugd in Nijmegen heeft hij altijd een bepaalde sympathie gehouden voor NEC, zelfs als de Nijmegenaren tegen de Philips Sport Vereniging spelen. "Maar het was ook wel een mooi doelpunt, hè. Gelukkig heeft PSV de wedstrijd uiteindelijk toch nog gewonnen", geeft Kleisterlee aan bij welke club zijn voetbalhart echt ligt.

Het is één van de zeer weinige keren dat Kleisterlee als baas van Philips uit de band is gesprongen. De topman houdt namelijk niet van veel poeha rond zijn persoon, en gaat juist graag gewoon door het leven. Toch wist Kleisterlee dat, toen hij als relatief onbekende ingenieur in de zomer van 2000 het verzoek van Cor Boonstra accepteerde om zijn opvolger te worden, hij daardoor plotseling in het centrum van de belangstelling zou komen te staan.

Terugblikkend zegt Kleisterlee precies te begrijpen waarom Boonstra juist bij hem is gekomen met het verzoek om Philips te gaan leiden. "Voordat ik in de raad van

bestuur kwam, had ik ook nooit verwacht dat ik in deze functie zou belanden. Pas toen ik in de raad van bestuur zat (vanaf april 2000, red.), begreep ik waarom Boonstra naar mij toe kwam met die vraag. Ik kan namelijk de krachten in ons bedrijf bij elkaar brengen", vertelt Kleisterlee tijdens een gesprek in het fraaie Bellagio Hotel in Las Vegas.

Na jaren van trage groei wil hij Philips omturnen tot een snelgroeiend technologiebedrijf, dat op middellange termijn jaarlijks minimaal een omzetgroei van 10% en een winststijging van 15% behaalt. De afgelopen maanden heeft de Philips-president met harde ingrepen duidelijk gemaakt dat ondermaats presterende activiteiten (mobiele telefoons) en producten die zich in de herfst van hun levenscyclus bevinden (traditionele televisies, videorecorders, faxapparaten), niet in dit plan passen.

Kleisterlee onderstreept dat de divisies Halfgeleiders, Componenten, delen van Consumentenelektronica en het onderdeel Research, tot het hart van de groeistrategie van Philips behoren. Ook voor Verlichting en Medische Systemen zal een voorname rol zijn weggelegd. De omzet van de medische divisie moet volgens de topman van €3 miljard in 2000 naar ruim €8 miljard in 2004 stijgen.

De groei van Medische Systemen past ook in het streven van Kleisterlee dat Philips producten zou moeten leveren die het leven van de consument aangenamer maken. "Het is niet gewoon alleen let's make things better", zei hij vorig jaar zomer nog tijdens een presentatie in het Amsterdamse Concertgebouw. "Het gaat er juist ook om de dingen beter te maken voor het bestaan van mensen."

In Las Vegas heeft Kleisterlee deze week aangegeven dat 2002 van cruciaal belang is voor Philips, omdat de komende kwartalen de eerst vruchten van de groeistrategie moeten worden geplukt. Hij verwacht echter niet dat de omzet dit jaar al met minimaal 10% zal groeien.

Volgens een aantal financiële analisten dient er rekening mee te worden gehouden dat Philips, gezien de recessie in de Verenigde Staten en de moeilijke situatie in de chipsector, mogelijk dit jaar opnieuw verlies zal lijden. Kleisterlee heeft daar echter zijn eigen visie op. "2002 wordt geen uiterst succesvol jaar zoals 2000. Maar het zal ook niet zo tegenvallen als vorig jaar. 2002 wordt een gewoon jaar. Wat ons in 2002 ook zal helpen, is dat we nu bijna een jaar hebben gehad om ons aan te passen aan de veranderde economische omstandigheden."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 12 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.