De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 12 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 

Alles over de euro 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Het Jaarboek 2001 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  'Kan mijn bankrekening
niet gewoon in guldens?'

   
 

AMSTERDAM - Tot nu toe heeft De Nederlandsche Bank 1,5 miljard Nederlandse munten en 180 miljoen Nederlandse bankbiljetten ontvangen. Tot 1 april is het nog mogelijk om guldens kosteloos bij de banken in te leveren. Naast lange wachttijden leidde bij sommige balies het inleveren van de gulden tot geestige taferelen. "Kunt u mijn rekening niet gewoon in guldens laten staan?"

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 20kb)
Een baliemedewerkster van een Fortis-filiaal in Amsterdam gooit ingeleverde munten in een telmachine.
Fortis heeft 10% extra mankracht ingezet om de massale toestroom van guldens te kunnen verwerken. Daar zitten ook woordvoerders, hypotheekadviseurs en personeel van het hoofdkantoor bij. Daarnaast richtte de bank extra eurobalies in om de service naar de klant te optimaliseren. Toch duurde het soms meer dan een uur voordat de guldens op de balie gelegd konden worden. Daar maakte de baliemedewerker vervolgens hilarische momenten mee.

Zo vroeg een klant bij het inleveren van een zak muntgeld of het niet mogelijk was om de bankrekening gewoon in guldens te laten staan. Toen de medewerker vervolgens geduldig uitlegde dat dat niet mogelijk was "omdat de euro van ons allemaal is", antwoordde de klant dat hij zijn heil dan maar bij de Postbank ging zoeken. Een andere man vroeg zich oprecht af wat de bank voor zijn guldens bood. Weer een ander meldde zich bij een Fortis-filiaal met de mededeling lang over de euro te hebben nagedacht maar toch maar te hebben besloten niet aan de nieuwe munt mee te doen.

Ook bij de Rabobank liep het storm. Het was in één filiaal zelfs zo druk dat een bankemployee met stemverheffing de mensen erop wees dat het inleveren van de gulden tot 1 april mogelijk was. Maar de stemming in het overvolle filiaal was volgens een woordvoerder van de bank zo goed dat iedereen in de rij bleef staan. "Om vervolgens na een uur wachten Hlf. 2,50 op de balie te leggen." Vooral de eerste week van januari heeft het Rabo-personeel een tandje bij moeten zetten om de wachtrijen het hoofd te kunnen bieden. Bij tweederde van de Rabo-filialen kunnen klanten de ingeleverde guldens direct in euro's uitbetaald krijgen. Bij alle filialen kan het guldenbedrag - net als bij alle andere banken - kosteloos op de rekening worden gestort.

Ook bij ABN Amro kunnen klanten in de meeste filialen kiezen tussen euro's in contanten of op hun rekening. Rekeninghouders van de andere banken krijgen geen contante euro's voor hun guldens. Verder wil ABN Amro als enige dat haar klanten de laatste Nederlandse guldens in kartonnen kokertjes aanlevert. Daarop valt precies de waarde van de inhoud af te lezen.

Vooral in de eerste dagen van het jaar was het druk. "Het leek wel of iedereen plotseling van zijn guldens af wilde", aldus de ABN Amro-woordvoerder. "Een half uur wachten was geen uitzondering. Soms kon de rij oplopen tot twee uur." Alle vrije dagen van het baliepersoneel werden ingetrokken. De grootbank huurt tot het eind van deze maand extra personeel in.

ABN Amro denkt dat de grootste drukte voorbij is. "Er is al veel ingeleverd." De rijen voor de balies slinken inmiddels. Uit veiligheidsoverwegingen wil ABN Amro niet zeggen om hoeveel geld het gaat. "Het grootste deel moet nog vervoerd worden. We willen zo min mogelijk risico lopen."

De Postbank laat weten dat het personeel inmiddels enigszins vermoeid is. "Ze hebben door de nieuwe munt heel wat voor de kiezen gekregen", aldus een woordvoerder. "Nog steeds zijn de helft van alle balietransacties eurogerelateerd." Opvallend vond de zegsman het geduld bij de klanten. "Iedereen accepteerde gelaten de soms erg lange wachttijden. In Tilburg ontving het kantoor zelfs een fax met de mededeling dat het kantoor wat de klant betreft een tien met een gouden griffel voor vriendelijkheid verdiende. In één filiaal zat een grootvader anderhalf uur met zijn kleinkind geduldig op een bankje te wachten tot hij de inhoud van het spaarvarken van de kleine op een rekening kon storten."

Bij de ING bank mochten medewerkers in deze drukke periode niet op vakantie. Ook werden extra mensen ingezet om de stroom guldens te kunnen verwerken. Inmiddels is ook hier de ergste drukte wel voorbij.

De guldenbiljetten komen bij De Nederlandsche bank in Amsterdam terecht. Daar gaan ze in een papierversnipperaar, en belanden in de verbrandingsovens.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 12 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.