De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 5 januari 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
Alles over de euro 
CrazyLife 
Weerkamer 
Het huwelijk van de prins en Máxima 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
 Speurders 
ElCheapo 
Het Jaarboek 2001 
---
Met Elkaar 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Jaguar leniger en krachtiger

Van onze Telesportredactie

   
 

MILTON KEYNES - Cosworth Racing, dat komend Formule 1-seizoen niet alleen de motoren levert aan Jaguar Racing maar ook het Arrows-team van Jos Verstappen, heeft hoge verwachtingen van de CR-3 krachtbron. Deze gereviseerde motor is in feite een evolutie van de CR-2 van afgelopen jaar die toen al tot de meest krachtige in de Formule 1 werd bestempeld. "Ik ben ervan overtuigd dat we met de juiste ontwikkeling nog meer vooruitgang zullen boeken", zei Cosworth-baas Nick Hayes gisteren bij de Jaguar-presentatie in de Engelse thuisbasis Milton Keynes. Hij doelde niet alleen op nog meer pk's uit de motor die een wijdere V-vorm heeft gekregen, maar ook op hoger toerental, soepeler toerenverloop en inbouw (zwaartepunt) in de R3 van Jaguar.

Dat paardenkrachten niet alleen succes bepalen heeft Jaguar afgelopen jaar ondervonden. De teleurstellende prestaties van de rijders hebben dan ook onder wisselingen in de teamleiding en een te grof gebouwde 'Big Cat' geleden. De nieuwe R3 is lichter gemaakt en voorzien van een hoge (drop)neus die op het Ferrari-frontje lijkt; belangrijk voor de luchtstroming. Technisch directeur Steve Nichols erkende: "Aërodynamisch liepen we vorig jaar achter het spelletje aan. Dit keer zijn we wat avontuurlijker geweest in onze ontwerp-filosofie. We hebben bij Jaguar zeer goede aëro-mensen werken, maar zij waren vorig jaar enigszins beperkt doordat de windtunnel destijds in Californië was gevestigd. Daar komt nu vanaf volgende maand verandering in als we onze eigen windtunnel krijgen".

Hoewel de coureurs Eddie Irvine en Pedro de la Rosa zich nu al lovend over hun wagens uitlieten, bleef de ervaren Irvine toch nuchter. De Noord-Ier, die zich vorig jaar negatief over de bolide uitliet, meende: "De echte test komt pas met de eerste Grand Prix in Australië. Dan zal blijken of we werkelijk vooruitgegaan zijn." Ook teambaas Niki Lauda bleef realist. "Pas volgend jaar verwacht ik mee te strijden om de wereldtitel. Vorig jaar liepen we zo'n tien procent achter op de top. Als we ons zeven tot acht procent verbeteren en de anderen maken ook vorderingen, dan schieten we maar een beetje op", aldus de ex-wereldkampioen, die gedurende het afgelopen seizoen het roer overnam van Bobby Rahal.

Waar Jaguar en alle andere topteams vanaf begin volgende week op het circuit van Catalonië (bij Barcelona) voor het eerst in 2002 in actie komen, blijven Arrows en Minardi voorlopig nog thuis. Beide teams werken nog aan de afbouw van hun nieuwe bolides. Arrows ontkende gisteren de geruchten als zou er een vertraging in de levering van Cosworth-motoren zijn ontstaan doordat er nog geen financiële overeenstemming bestaat. Arrows-baas Tom Walkinshaw moet immers betalen voor de motoren die nagenoeg dezelfde zijn als voor Jaguar. Alleen de laatste modificaties zijn exclusief voor Jaguar bestemd, pas bij verdere productie kan ook Arrows die inzetten. Vanuit Arrows-zijde werd gesteld dat zo'n financiële deal al afgerond is en dat het altijd al de bedoeling was geweest om pas eind januari te gaan testen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 5 januari 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.