De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 17 oktober 2001  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
VS onder vuur
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Hulp Netelenbos voor KLM

Van onze correspondent

   
 

LUXEMBURG - Minister Netelenbos (Verkeer) wil de luchtvaartsector in ons land steunen door ƒ500 miljoen voor te schieten die nodig is voor de geluidsisolatie van woningen rond Schiphol. Zij ziet dit als een alternatief voor directe compensatie aan de luchtvaartmaatschappijen voor de schade die ze hebben geleden door de aanslagen op de VS.

"Dit is voor de KLM misschien interessanter dan het vergoeden van de directe schade, die niet zo hoog zal zijn", stelde Netelenbos gisteren na een vergadering met haar Europese collega's in Luxemburg. Ze heeft haar plan al voorgelegd aan KLM-topman Van Wijk.

Het voorstel van Netelenbos behelst de half miljard gulden die alle luchtvaartmaatschappijen op Schiphol samen via een speciale heffing tussen nu en 2003 moeten ophoesten voor woningisolatie. "Dat is ongelofelijk veel geld in de huidige omstandigheden", meent Netelenbos. Zij wil het bedrag voorschieten en de luchtvaartmaatschappijen dan 'een jaar of tien' de tijd geven om het aan de staat terug te betalen. "Dit komt de hele sector ten goede maar vooral aan de KLM; die goed is voor 70% van het luchtvaartverkeer op Schiphol", aldus de minister.

Volgens Netelenbos hoeft deze vorm van steun niet in Brussel te worden gemeld omdat de isolatieproblematiek een typisch Nederlandse kwestie is.

Zowel Netelenbos als minister Zalm (Financiën) lieten gisteren in Brussel blijken dat zij niet van plan zijn de KLM ruimer te vergoeden dan de Europese Commissie toestaat, namelijk alleen de directe schade die is geleden in de vier dagen na de aanslagen op New York en Washington. De KLM heeft al gemeld dat zij in de zes dagen na de aanslagen een omzetverlies van EUR25 miljoen euro heeft geleden, "maar omzetverlies is nog geen schade", aldus Zalm.

Andere landen, zoals Ierland, Portugal, Griekenland en Frankrijk, vinden de vier dagen echter te kort. De Franse transportminister Gayssot pleitte voor een week omdat bijvoorbeeld Air France tot 19 september moest wachten eer de Amerikanen toestemming gaven om alle vluchten te hervatten.

De Europese ministers van Financiën besloten gisteren ook dat de EU-overheden nog een maand langer de verzekeringen voor vliegtuigen zullen dragen nu de commerciële verzekeraars dat nog steeds niet willen doen. Maar de luchtvaartmaatschappijen moeten wel premie gaan betalen. De eerste 30 dagen kregen ze cadeau van hun overheden. De verzekering geldt ook voor vliegvelden en verkeerstorens.

Volgens Zalm zullen de tarieven hoger liggen dan voor 11 september omdat de risico's groter zijn. Of de staatsdekking moet worden voortgezet, zullen de ministers van maand tot maand bekijken. Ze willen dat de private verzekeraars het zo snel mogelijk weer overnemen.

De Europese Commissie had voorgesteld om de staatspolis te verlengen tot eind van het jaar, terwijl de luchtvaartsector om een jaar had gevraagd.

De KLM-directie heeft gisteren met instemming gereageerd op het aanbod van Netelenbos om bij te springen met de extra kosten van de isolatiekosten, die een half miljard duurder dreigt uit te vallen. Een redelijk aanbod van de minister omdat het kosten betreft en een hoger uitgevallen begroting waarop de KLM geen enkele invloed heeft gehad.

"De tegemoetkoming is wat ons betreft geen vervanging van strop die er tot vier dagen na de terreuraanslagen door de KLM is geleden. De schade die als gevolg daarvan is geleden, blijft de KLM beschouwen als een heel apart traject", aldus KLM-directiewoordvoerder Hugo Baas.

Al eerder werd bekend dat de EU slechts toestemming geeft voor vergoeding schade, direct gevolg van de terreurcrisis, mits die wordt beperkt tot een termijn van uiterlijk vier dagen na de tragedie in de VS. Voor de KLM betekent dat een bedrag van 25 tot 30 miljoen euro.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 17 oktober 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.