De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 25 september 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
VS onder vuur
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Swissair gaat samen met
regionaal dochterbedrijf

   
 

AMSTERDAM - De voorgenomen reorganisatie van Swissair wordt na de aanslagen in de Verenigde Staten rigoureuzer aangepakt dan al was aangekondigd. De maatschappij wordt samengevoegd met de regionale dochtermaatschappij Crossair en krijgt een andere naam: Swiss Air Lines.

De nieuwe strategie waarvoor de leiding van de Swissair Group heeft gekozen, houdt een ingrijpende beperking in van de intercontinentale vluchten. De langeafstandsvloot wordt met 25% verminderd. Ook het Europese netwerk blijft niet buiten schot. Hier volgt eveneens een sanering.

Naast re-kapitalisatie van de Swissair Group en wijzigingen in het management is de reorganisatie ook ingrijpend voor de 100% dochteronderneming Gate Gourmet, het cateringbedrijf van de Swissair Group, waar 3000 banen zullen verdwijnen (10%), grotendeels in de VS.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 25kb)
Door de aanslagen in de VS zal Swissair nog forser gaan reorganiseren. (Foto: REUTERS)
Als opvallendste maatregel vermindert Swiss Air Lines het zogenaamde transit vervoer via de luchthaven Zürich. Momenteel bedraagt dat 60% van alle passagiers, vrijwel gelijk aan dat van de KLM via Schiphol. Het moet in 2004 nog maar maximaal 40% bedragen.

De achterliggende oorzaak voor de maatregel voor het transit vervoer is de wereldwijde ontwikkeling dat passagiers steeds meer non-stop naar hun bestemming reizen en minder via tijdrovende tussenstops. Swiss Airlines wil alvast op die ontwikkeling met kleinere maar snellere vliegtuigen inspelen.

De gedetailleerde reorganisatieplannen, die hard bij de Europese kwaliteitsmaatschappij zijn aangekomen, worden in oktober aan de raad van bestuur van de Swissair Group gepresenteerd. "We zijn ervan overtuigd dat de beoogde herstructurering Zwitserland de verzekering geeft van een internationale luchtvaartmaatschappij te kunnen blijven profiteren", aldus een officiële verklaring van de raad van bestuur.

De luchtvaartmaatschappij, die volgens onbevestigde berichten, los van de financiële deelneming (49,5%) in Sabena, ook de samenvoeging van afdelingen met die maatschappij zou willen beëindiging, schrapte in augustus al 1250 banen.

De topman van de regionale Swissair-dochter Crossair, André Dosé, krijgt de leiding over het 'nieuwe' Swiss Air Lines.

De leiding van British Airways ondertussen bereidt de verkoop voor van een belangrijk deel van haar onroerend goed. Het zou gaan om bezittingen ter waarde van om en nabij de twee miljard Britse pond (ƒ7 miljard). De maatschappij wil de gebouwen vervolgens weer leasen, heeft BA tegenover de Sunday Telegraph bevestigd. Er zou onder meer van verschillende partijen interesse bestaan voor het nieuwe hoofdkwartier in Waterside, vlak bij vliegveld Heathrow, maar ook voor andere gebouwen rond dit Londense vliegveld.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 25 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.