De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 25 september 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
VS onder vuur
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Piloten slaan alarm om Luchtvaartwet
Regels beperken de
vliegveiligheid

door Arnold Burlage

   
 

SCHIPHOL - De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft bij de Tweede Kamer alarm geslagen over de vliegveiligheid rond Schiphol als gevolg van maatregelen van de overheid. Gezagvoerders mogen door die maatregelen niet zonder beperkingen over de veiligste starts en landingen beslissen.

De pilotenorganisatie, waarbij vrijwel alle verkeersvliegers in ons land zijn aangesloten, vindt dat de veiligheid bij starts en landingen op Schiphol in de nieuwe Luchtvaartwet niet goed wordt geregeld.

Een discussie van minister Netelenbos (Verkeer) en de Vaste Commissie van Verkeer en Waterstaat heeft geen veiliger resultaat opgeleverd. "De antwoorden van de minister hebben onze bezorgdheid over de vliegveiligheid eerder doen toenemen dan afnemen", schrijft VNV-president Henk de Vries in een brief aan de commissie.

In het wetsvoorstel, waarover de Kamer op 11 oktober beslist, staat dat de gezagvoerder alleen van de regels mag afwijken in geval van dringende noodzaak. De piloten vinden die terminologie veel te beperkt. "Het evenwicht tussen milieu en veiligheid wordt daardoor ten nadele van de veiligheid verstoord", aldus VNV-president Henk de Vries.

Obstakels

"Onweer in de uitvliegroute, daar moet je dus omheen. Een zwerm vogels in de uitvliegroute moet je kunnen ontwijken. De nieuwe wet biedt die mogelijkheden niet", vervolgt Henk de Vries.

"Of ongunstige weersomstandigheden op een vastgestelde landingsbaan: Een gezagvoerder moet dan in het belang van de veiligheid kunnen beslissen om een andere baan te gebruiken. In die afweging spelen vluchtduur, tijdsverschillen en vermoeidheid een rol", staat in de brief aan de Vaste Commissie van Verkeer en Waterstaat.

"Alles wat in het belang van de vliegveiligheid nodig is, moet de gezagvoerder kunnen beslissen en mag nooit door wettelijke regeltjes worden beperkt", luidt de opstelling van de VNV.

De verkeersvliegers menen dat ook een vanwege milieubeperkingen gesloten baan beschikbaar moet zijn als dat in het belang is van de vliegveiligheid. De VNV heeft voorgesteld om het wetsvoorstel zodanig te veranderen dat de gezagvoerder in dat soort gevallen van de regels kan afwijken

Misbruik

De VNV is niet bevreesd voor misbruik door vliegers, die bijvoorbeeld niet vanwege veiligheid maar om economische redenen een andere baan vragen.

"Vliegers gaan niet lichtvaardig om met veiligheid. Bovendien zal in geval van het afwijken van de regels verantwoording moeten worden afgelegd middels rapportage naar de luchtvaartmaatschappij. Die kan daarop worden aangesproken."

De VNV vraagt de Tweede Kamer bovendien om in de nieuwe wet beperkingen te stellen aan bebouwing rond Schiphol, die turbulentie en daarmee vliegrisico's kunnen veroorzaken.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 25 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.