De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 24 september 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
VS onder vuur
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Vliegen fors duurder
Per direct ƒ25
terreurtoeslag
op vakantievlucht

door Arnold Burlage

   
 

SCHIPHOL - De vliegprijzen van alle Nederlandse luchtvaartmaatschappijen worden fors hoger als gevolg van de terreuraanslagen in de Verenigde Staten. Passagiers gaan voor vluchten naar de Verenigde Staten en het Midden-Oosten tot enkele honderden guldens meer betalen en ook vakantievluchten worden per direct met een terreurtoeslag van circa ƒ25 belast.

De verhoging van de vliegtarieven is voor de luchtvaartmaatschappijen een compensatie voor de verhoging van de verzekeringspremies voor passagiers, casco en de aansprakelijkheid voor schade aan derden. Ook de verscherpte en extra veiligheidsmaatregelen bezorgen de maatschappijen extra hoge kosten.

Verliescijfers

De toeslag voor de extra verzekerings- en veiligheidskosten is de enige mogelijkheid voor luchtvaartmaatschappijen om niet nog verder in dramatische verliescijfers te duiken.

KLM-directiewoordvoerder Hugo Baas heeft gisteren bevestigd dat de tarieven vanuit ons land per direct met een 5 dollar per enkele reis worden verhoogd. De vliegtarieven naar alle bestemmingen in de VS en het Midden-Oosten worden per 16 oktober bovendien nog eens met 5 procent extra verhoogd om de financiële strop van het sterk verminderde aantal passagiers op die routes op te vangen.

Commercieel-directeur Gerard Helming van Transavia Airlines zei gisteravond dat zowel voor lijnvluchten als voor chartervluchten de verhoging van ƒ20-25 voor een retourtje gaat gelden. De verhoging moet voorlopig door vertrekkende reizigers met onmiddellijke ingang bij vertrek op Schiphol worden betaald.

"Of het bij die verhoging blijft, is de vraag. We houden er sterk rekening mee dat de tarieven verder omhoog zullen moeten met de onzekerheid die rond de oplopende verzekeringspremies bestaat", aldus de commercieel directeur van Transavia Airlines, een 80% dochtermaatschappij van de KLM.

De andere Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, Dutchbird, Martinair en Air Holland zullen ook verhogingen aan hun passagiers gaan doorberekenen. Ook andere lijndienstmaatschappijen, onder meer Lufthansa, besloten tijdens het weekeinde al tot dezelfde verhogingen als de KLM.

Steun

De KLM, de andere Nederlandse en internationale luchtvaartmaatschappijen kunnen dankzij steun van de Europese Unie en de Nederlandse regering deze week blijven vliegen. De ministers van Financiën van de EU-staten hebben tijdens hun top in Luik, afgelopen weekeinde, besloten dat lidstaten voorlopig voor één maand voor de luchtvaartmaatschappijen de garantstelling voor de schade aan derden voor hun rekening mogen nemen.

De verzekeringsmaatschappijen hadden hun dekking vorige week, na de megastrop in de VS tot eentwintigste deel teruggeschroefd. Luchtvaartmaatschappijen dreigden daardoor vrijwel de hele wereldluchtvaart in de nacht van maandag op dinsdag aan de grond te moeten zetten.

Minister Gerrit Zalm heeft gezegd dat de Nederlandse overheid de eerste maand van de garantstelling geen premie in rekening zal brengen. Of dat bij een langere duur ook zal blijven moet geëvalueerd worden. "Als uiteindelijk premie moet worden betaald, zal ook die aan de passagiers doorberekend moeten worden", aldus commercieel-directeur Helming van Transavia Airlines.

De overeenkomsten die de reisorganisaties hebben met de chartermaatschappijen bieden de mogelijkheid voor tussentijdse toeslagen zoals die nu noodzakelijk zijn om de maatschappijen in de lucht te houden.

"Onze grootste vijand is op dit moment de onzekerheid over de ontwikkelingen die ons eventueel nog te wachten staan. Passagiers voor geboekte vliegvakanties verschijnen gewoon voor vertrek. We merken wel veel onzekerheid en vragen bij consumenten die nu een vliegvakantie willen boeken. Voor in die gevallen bestaat veel meer behoefte aan informatie over bijvoorbeeld de veiligheid en of vluchten worden uitgevoerd", aldus de Transavia-directeur.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 24 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.