De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 10 september 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Verbod op verkoop
illegale motorstep

door Jeroen Hendriks

   
 

DEN HAAG - De verkoop van illegale, niet goedgekeurde motorstepjes wordt nog deze maand wettelijk verboden. De politie heeft opdracht gekregen de razend populaire motorsteps in beslag te nemen. De eigenaar kan rekenen op een boete van enkele honderden guldens.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x341, 29kb)
De verkoop van illegale, niet goedgekeurde motorstepjes wordt nog deze maand wettelijk verboden.
Tegelijkertijd wordt ook de verkoop aan banden gelegd van alle andere gemotoriseerde twee-, drie- en vierwielers, die niet voorzien zijn van een Nederlandse of Europese type-goedkeuring. Het gaat om brom-, snor- en motorfietsen, alsmede brommobielen, trikes en quads. Verkeersminister Netelenbos zal dat vandaag bekend maken.

De bewindsvrouw maakt zich vooral zorgen over de opkomst van de motorstepjes. Het aantal gemotoriseerde autopedjes op de Nederlandse wegen neemt snel toe omdat gebruikers zich er snel en soepel mee door het drukke verkeer kunnen bewegen.

Met name in de grote steden is de motorstep niet meer weg te denken uit het toch al overvolle straatbeeld. Zelfs enkele politiekorpsen in ons land gebruiken de motorstep tijdens de surveillance.

Speelgoed

Volgens Netelenbos worden steps met verbrandings- of elektromotor ten onrechte als speelgoed beschouwd. Motorsteppers staan er echter niet bij stil dat hun voertuig wettelijk aan dezelfde eisen als brom- en snorfietsen moet voldoen.

Dat betekent dat hun voertuig moet zijn voorzien van onder meer een zitplaats, verlichting en reflectie, deugdelijke rem- en stuurinrichting en een verzekeringsplaatje. Om zo'n stepje te mogen besturen is daarnaast een bromfietscertificaat of een geldig rijbewijs verplicht.

Bovendien moet er op de snelste stepjes een valhelm worden gedragen. Volgens Netelenbos zijn er slechts enkele typen op de markt die aan deze wettelijke eisen voldoen. Deze hebben een duidelijk zichtbaar goedkeuringsnummer.

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is blij met de maatregel. "Eindelijk wordt er helderheid rondom de motorstep geschapen", stelt woordvoerder H. Fontijn. "Er is sprake van een wildgroei op de weg die slecht is voor de verkeersveiligheid. Je kunt nu eenmaal niet zonder spelregels. Dat geldt voor de weggebruiker, maar ook voor het voertuig zelf."

Volgens de CBR-zegsman is niet duidelijk hoeveel motorsteps, quads en trikes er precies in ons land rondrijden. "Omdat er veel geen type-goedkeuring hebben, staan ze niet geregistreerd en dus hebben wij er geen zicht op."

Ook de ANWB is blij met het voornemen van Netelenbos. "Een terechte keuze", vindt woordvoerder M. van Tol. "Nieuwe vervoermiddelen moeten aan de Nederlandse wetgeving voldoen. Een helmplicht en verzekeringsplaatje voor de motorstep is een terechte keuze."

Overigens geldt de maatregel niet voor de motorsteps die op luchthavens, bedrijfsterreinen en ziekenhuizen worden benut. Dit zijn besloten terreinen waar de Wegenverkeerswet niet van kracht is.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 10 september 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.