De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 23 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
Elite Model Look 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  VNU hard getroffen door
economische terugval

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - VNU is hard getroffen door de economische terugval in de Verenigde Staten en Europa. De vaktijdschriften van het Haarlemse uitgeverijconcern hebben in de eerste helft van dit jaar 19% minder omzet geboekt. "In de twintig jaar dat ik in het vak zit, heb ik de teruggang nog nooit zo hard zien gaan", zei bestuursvoorzitter Rob van den Bergh gisterochtend bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

De tegenvallende advertentieopbrengsten hebben VNU gisteren gedwongen tot het afgeven van een winstwaarschuwing. Het concern verwacht dat de winst per aandeel vóór afschrijving van goodwill en buitengewone baten over 2001 zal stijgen met tenminste 5%. Afgelopen maart ging het nog uit van een winstgroei van ruim 10%.

De winst vóór afschrijving van goodwill en buitengewone baten steeg in het eerste halfjaar met 15% naar EUR191 miljoen. Dit resultaat kwam per aandeel 7% hoger uit op EUR0,80. De nettowinst daalde echter met 89% naar EUR75 miljoen. Dit cijfer werd gedrukt doordat VNU fors meer goodwill en rente moest betalen en geen buitengewone baten kon bijschrijven in de eerste helft van 2001.

De economische tegenwind leidde in het eerste halfjaar bij de Amerikaanse vaktijdschriften van VNU tot een omzetdaling van 25%. Het weekblad Adweek zag zijn advertentie-inkomsten zelfs met 60% teruglopen. De ontvangsten van de Europese vakbladen van VNU, waaronder Intermediair en Management Team, daalden met 12%.

Financieel directeur Frans Cremers verwacht dat het resultaat van de vaktijdschriften in het tweede halfjaar nog iets verder verslechtert. "In de VS zal de situatie hetzelfde blijven, terwijl de opbrengsten in Europa iets verder achteruit zullen gaan." De VNU-topman wil geen verwachting uitspreken over 2002.

Door de zware tegenvaller bij de vakbladen is de autonome omzetgroei van VNU in het eerste halfjaar tegen constante valutakoersen uitgekomen op een teleurstellende 1%. Van den Bergh benadrukt dat het cijfer echter niets zegt over wat beleggers de komende twee jaar van zijn concern kunnen verwachten.

VNU mikt in de nabije toekomst namelijk op sterke groei met onder andere de nieuwe aanwinst AC Nielsen, dat het enkele maanden geleden heeft gekocht voor circa EUR2,5 miljard. Het Amerikaanse marktonderzoeksbureau gaat circa 40% van de omzet van VNU uitmaken.

Vanwege boekhoudkundige regels kon de autonome omzetgroei van 7% die AC Nielsen in het eerste halfjaar boekte niet in het autonome groeicijfer van VNU worden meegerekend. Het bureau staat namelijk pas sinds half februari in de boeken. Van den Bergh verwacht dat AC Nielsen in zowel 2002 als 2003 een jaarlijkse autonome groei van boven de 10% zal behalen.

Ook andere paradepaardjes uit de VNU-stal behaalden in de eerste helft van dit jaar behoorlijke groeicijfers. De autonome omzetgroei van Nielsen Media Research, in 1999 gekocht voor $2,5 miljard, steeg met ongeveer 10%. Voor de Gouden Gids-divisie, in 1997 aangeschaft voor $2,1 miljard, bedroeg dit resultaat ongeveer 4%.

De concernomzet steeg met 55% naar EUR2,4 miljard. Deze groei werd echter vrijwel volledig veroorzaakt door de overname van AC Nielsen en vakbeursorganisator Miller Freeman.

Naast sterke groei wil VNU ook minder afhankelijk zijn van conjunctuurgevoelige advertentie-inkomsten. Daarom verkocht het concern vorig jaar zijn regionale dagbladen aan branchegenoot Wegener. Vorige maand deed het ook zijn publiekstijdschriften, waaronder Donald Duck, Libelle en Margriet, over aan het Finse Sanoma.

De tijdschriften maakten gisteren voor de laatste keer deel uit van de halfjaarcijfers van VNU. De omzet van deze uitgaven zakte met 1% naar EUR400 miljoen door minder advertentie-opbrengsten en een daling van de oplage. Als ze uit de boeken zijn verdwenen, zal de omzet van VNU nog voor 13% komen uit advertenties.

Bij de presentatie van de cijfers zei Van den Bergh dat de kans "niet groot" is dat VNU de Haagse uitgeverij Ten Hagen & Stam gaat kopen. Wolters Kluwer zette deze dochteronderneming vorige week in de etalage.

Van den Bergh liet eveneens weten dat VNU onlangs de boekhouding van de te koop staande vakbladen van het Franse Vivendi heeft bekeken. "Maar we zijn er niet in geïnteresseerd."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 23 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.