De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 17 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Engelse partner blokkeert
droomscenario Nedlloyd-top

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Drie jaar lang onderhandelden Nedlloyd en P&O over een beursnotering van hun gezamenlijke containerrederij P&O Nedlloyd. En ze zijn geen steek verder gekomen.

Bestuursvoorzitter Leo Berndsen van Nedlloyd reageerde gisteren teleurgesteld. Zijn droomscenario om de joint venture via Nedlloyd naar de beurs te brengen is van de baan. "Een gemiste kans."

Berndsen zag het helemaal zitten. Voor P&O Nedlloyd was een beursnotering nodig. En wat was er gemakkelijker, sneller en goedkoper om dit via het reeds beursgenoteerde Nedlloyd te doen: een reverse listing. P&O zou haar 50%-belang in P&O Nedlloyd overdoen aan Nedlloyd in ruil voor aandelen in Nedlloyd. Nedlloyd zou dan zijn naam veranderen in P&O Nedlloyd en voilá, de op een na grootste containerrederij ter wereld heeft een beursnotering en toegang tot de kapitaalmarkt.

Het mocht niet zo zijn. "We konden het niet eens worden met P&O", concludeerde Berndsen gisteren. Grootste struikelblokken waren volgens de Nederlandse topman corporate governance en het fiscale systeem. "Engelsen denken dat hun manier van corporate governance de beste is en ze willen hun belastingsysteem handhaven."

Het ging volgens Berndsen niet zozeer om de prijsbepaling: hoeveel aandelen Nedlloyd zou P&O precies ontvangen. Nedlloyd heeft van meet af aan duidelijk gemaakt dat ze P&O liever niet als dominante aandeelhouder (een 50%-belang) wilde hebben.

Berndsen meende dat de constructie erg voordelig voor aandeelhouders zou zijn geweest. Nedlloyd is een lege holding met een 50%-belang in P&O Nedlloyd, een 50%-belang in Martinair en een pot geld. "De intrinsieke waarde van het aandeel was medio dit jaar EUR49. Op de aandeelkoers zit een holding-discount van circa 60%. Die zou ten minste zijn gehalveerd."

De bestuursvoorzitter uitte gisteren ook zijn persoonlijke teleurstelling. "Je zet je toch twee tot drie jaar in om iets te bereiken. En dan lukt het niet." Berndsen zei zich nu een nieuwe uitdaging te stellen. Met de consolidatieslag in de containervaart zijn "de tijden buitengewoon boeiend". En verder: "Het kan best dat P&O Nedlloyd binnenkort een overname doet. De marktomstandigheden bieden daartoe mogelijkheden."

Het aandeel Nedlloyd sloot gisteren op EUR16,55, een daling van 2,7%. Het bedrijf maakte namelijk ook de resultaten over het eerste halfjaar van 2001 en die vielen tegen, aldus Michiel Smith, analist van Iris, (onderzoeksbureau van Robeco en Rabobank). Nedlloyd boekte een nettowinst van EUR17 miljoen, tegen een verlies van EUR10 miljoen in het jaar daarvoor. Smith: "Maar toch slechter dan verwacht. Daarbij komt dat de perspectieven voor de toekomst negatief zijn. Bovendien lijkt de verkoop van het belang in Martinair op korte termijn ook niet haalbaar."

Het mislukken van de reversed listing is volgens de analist ook slecht nieuws voor de aandeelhouders. Niet dat deze dit plan zo zagen zitten enige grote aandeelhouders wilden juist helemaal uit de containervaart maar "omdat het de kans groter maakt dat Nedlloyd zijn partner P&O uit de joint venture gaat uitkopen", aldus Smith. Nedlloyd heeft daartoe nog een flinke pot cash liggen die Smith op EUR4,5 per aandeel raamt.

Smith: "Bijzonder negatief als ze die optie kiezen. Beleggen in de containervaart is eigenlijk kapitaalvernietiging." Deze vorm van dienstverlening geeft weinig toegevoegde waarde en kampt met lage tarieven en een hevige concurrentie. De aardige winst van dit eerste halfjaar is volgens de analist niet meer dan een tijdelijke opleving.

Smith: "De ideale oplossing voor beleggers is dat Nedlloyd zijn belang in de containervaart verkoopt." In dit scenario kan de opbrengst aan de aandeelhouders worden uitgekeerd, samen met de pot geld die er nu nog in de holding zit.

Berndsen zet de discount (het verschil tussen beurskoers en intrinsieke waarde van het bedrijf) volgens de analist te zwaar aan. "Daar heeft hij wel vaker mee geschermd, maar containerschepen verkoop je niet tegen boekwaarde. Bij een reversed listing én de verkoop van Martinair hadden wij een intrinsieke waarde van EUR30 per aandeel berekend."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 17 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.