De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 17 augustus 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
VacatureTelegraaf 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
---
Kopen 
 Speurders 
Veilinghal 
ElCheapo 
Siteshopper 
---
Met Elkaar 
Chatweb 
Vertel 
Cybercard 
Netmail 
---
Mijn leven 
AstroLink 
De Psycholoog 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  ABN Amro wil nu vooral
een consumentenbank zijn

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - ABN Amro zet zijn activiteiten op het gebied van zakenbankieren op een lager pitje. Bij een gebrek aan beursgangen, een afnemende activiteit op de effectenbeurzen en een dalend aantal fusies en overnames gaat de bank "prioriteit geven aan het versterken van de retailactiviteiten". Het aantrekken van vermogen van klanten - spaartegoeden, deposito's, levensverzekeringen en beleggingsfondsen - vormt vanaf nu de "strategische kern" van de groep, aldus ABN Amro.

De bank wil de samenhang tussen de twee bedrijfsonderdelen die zich met Jan Particulier bezighouden verder versterken.

Bestuursvoorzitter Rijkman Groenink gaf gisteren zélf misschien nog wel de belangrijkste reden voor de koerswijziging, zij het onbewust. "Met name sterke retailbanken doen het nu beter en worden door beleggers beter gewaardeerd", merkte hij op. Banken als ABN Amro, die volop mee proberen te spelen op het gebied van corporate & investment banking (zakenbankieren), krijgen de handen van investeerders steeds minder op elkaar. Vooral deze banken hebben immers te lijden van de nog altijd verslechterende omstandigheden op de financiële markten en van de economische tegenwind.

In de cijfers van ABN Amro over het tweede kwartaal kwam dat opnieuw tot uitdrukking. Bij de divisie Wholesale clients (waar de zakenbankactiviteiten onder vallen) daalde de nettowinst met maar liefst 65%, tot 106 miljoen. Private clients & asset management (vermogende particulieren en vermogensbeheer) hield de winstdaling beperkt tot 35% (64 miljoen), terwijl Consumer & commercial clients (particulieren en kleinzakelijke klanten) de winst met 7,2% zag toenemen (tot 400 miljoen).

Groenink wil de handen van beleggers juist wél op elkaar krijgen. De bestuursvoorzitter heeft zijn lot verbonden aan de "primaire doelstelling" van een top 5-positie binnen een groep van 21 gelijken. ABN Amro kijkt daarbij naar het totaal rendement voor aandeelhouders - dat is: koerswinst plus dividendrendement. Eind juli bungelde de bank nog op een 21ste plaats, maar Groenink en de zijnen hebben nog tot begin 2005 om de zaken recht te breien.

De financiële doelstellingen die Groenink een jaar geleden óók formuleerde, zijn definitief van tafel. Om beleggers toch enig houvast te geven over de waarde die de bank denkt te zullen creëren, gaat ze in februari van 2002 weer over tot het afgeven van winstverwachtingen voor het lopende boekjaar. "Ik heb me vorig jaar laten verleiden tot allerlei aannames en een schatting gegeven van wat een top 5-positie betekende", trok Groenink gisteren het boetekleed aan. "Dat hadden we natuurlijk níet moeten doen, want het was een momentopname."

Bij Wholesale neemt ABN Amro dus gas terug. Maar dat wil volgens Groenink niet zeggen dat het bedrijfsonderdeel in de verkoop gaat. "Het zal een integraal onderdeel van onze strategie blijven", benadrukte de bestuursvoorzitter. "We moeten alleen onze ambities in lijn brengen met de huidige omstandigheden." Dat wil zeggen dat de bank zich gaat richten op Europese financiële instellingen en grote ondernemingen. Die leveren ABN Amro namelijk het meeste op. Dat minder winstgevende klanten hun relatie met de bank beëindigen omdat ze minder aandacht krijgen, neemt ABN Amro voor lief.

Groenink en de zijnen zullen bij Wholesale ook minder middelen inzetten, kondigde de bestuursvoorzitter aan. "Het gealloceerde kapitaal zal de komende drie jaar met een vijfde worden teruggebracht." Het geld dat vrijkomt, zal ABN Amro elders aanwenden. "We zijn ervan overtuigd dat deze veranderingen, in combinatie met een stringente kostenbeheersing, Wholesale in staat zullen stellen waarde te blijven creëren voor de groep", stelde Groenink. De kosten bij de divisie moeten over de periode 2001-2002 dalen, of in het slechtste geval gelijk blijven. Nieuwe ontslagen sluit ABN Amro daarbij niet uit.

Aan de malaise op de financiële markten komt ondertussen voorlopig geen einde, zei Groenink na afloop van de toelichting op de tweede-kwartaalcijfers. ABN Amro verwacht dan ook dat de winstontwikkeling in de tweede helft van dit jaar "in grote lijnen gelijk" zal zijn aan die over de eerste helft. Over de eerste helft van 2001 boekte de bank een winst per aandeel van 89 eurocent. Komt de verwachting van ABN Amro uit, dan wordt over heel 2001 een winst per aandeel geboekt van 1,78. Dat is 13% minder dan de 2,04 over 2000.

De financiële doelstellingen - waaronder die van een winsttoename van 17% per aandeel per jaar - zijn dus niet meer van kracht. Dat is maar goed ook, want zou die nog overeind staan, dan zou de bank in de jaren 2002, 2003 en 2004 een gemiddelde winstgroei per aandeel moeten laten zien van jaarlijks 27%. Onmogelijk, oordelen analisten.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 17 augustus 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.