De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 13 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  NS-topman Stelwagen
stapt onverwacht op

door Dominique Weesie

   
 

UTRECHT - NS-directeur Tjibbe Stelwagen, verantwoordelijk voor het materieel bij het Spoorbedrijf, is met onmiddellijke ingang opgestapt. Volgens officiële lezing zou de 55-jarige Stelwagen zichzelf niet meer in staat achten om NS door de moeilijke periode waarin het op dit moment zit, heen te slepen. Ingewijden weten echter te melden dat er sprake is van 'slachtoffering' binnen de NS-top.

"Onze prestaties zijn onder de maat en de klanten vragen terecht om zichtbare verbeteringen", verklaarde Stelwagen gisteravond zijn plotselinge vertrek. Zijn opstappen kwam ook voor de FNV als een complete verrassing. "Hiermee verdwijnt ook het laatste topman met een spoorwegachtergrond uit de hoofddirectie."

Stelwagen, verantwoordelijk voor het materieel en de reserve-onderdelen, zou moeten boeten voor de golf van kritiek die het spoorbedrijf het laatste halfjaar over zich heen heeft gekregen over de vele vertragingen wegens kapot dan wel een tekort aan materieel.

FNV-bestuurder A. van den Berg: "Voor onze leden was hij één van de minst omstreden directieleden. Als dit het slachtofferen is van directeuren dan is Stelwagen volgens mijn achterban in ieder geval niet de juiste."

Stelwagen, die pas vorig jaar toetrad tot de hoofddirectie, was vanaf 1991 directeur van Nedtrain. Onder leiding van voormalig NS-topman Rob den Besten, kreeg hij destijds de opdracht fors te bezuinigen op onderdelen en onderhoud van treinen.

In totaal moest op jaarbasis 500 miljoen gulden worden bespaard, wat uiteindelijk leidde tot het interen op de onderdelenvoorraad. Nog altijd zijn de gevolgen hiervan zichtbaar. Treinen met gebreken moeten langer rondrijden en wanneer ze dan eenmaal in de werkplaats staan, moet vaak nog dagen worden gewacht op de juiste onderdelen.

Hierdoor worden reizigers geconfronteerd met uitvallende treinen wegens een tekort aan materieel. Volgens president-directeur Huisinga zal de malaise op het spoor nog zeker tot volgend jaar aanhouden.

Binnen de NS-top speelt zich op dit moment een strijd af over prioriteiten op het spoor. Bestemming klant is voorlopig even terzijde geschoven; het accent ligt nu op het verbeteren van basiskwaliteit, waar juist Stelwagen verantwoordelijk voor is.

Zo wordt op dit moment, onder druk van de politiek, de laatste hand gelegd aan een plan van aanpak die de chaos op het spoor op korte termijn moet gaan bestrijden.

De actuele situatie vereist meer dan pappen en nathouden, er zullen op korte termijn keiharde maatregelen worden genomen die nog dit jaar effect moeten sorteren. Gedacht moet worden aan nog meer personeel en extra treinstellen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 13 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.