De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 2 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Premières bij
Pinksterraces

door Coo Dijkman

   
 

ZANDVOORT - Circuit-directeur Hans Ernst die afgelopen weekeinde de Indy 500 mijlsrace bezocht, durfde het niet hardop te zeggen. Zich verheugend op de Pinksterraces van aanstaande maandag waar de nieuwe, fraaie hoofdtribune op het Circuit Park Zandvoort in gebruik wordt genomen, raakte hij diep onder de indruk van de grootse accommodatie van de Indianapolis Motor Speedway.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 20kb)
Marcel van Vliet is een van de coureurs die hun zinnen hebben gezet op de Renault Clio Cup.
Ernst moest dan ook heimelijk erkennen dat er op Zandvoort nog vele mijlpalen geslagen moeten worden om te kunnen wedijveren met de 'brickyard'. Hij troostte zich echter met de gedachte dat "Indianapolis nu eenmaal met niets te vergelijken valt, nergens ter wereld".

Toch is de nieuw zittribune weer een verdere stap in het proces naar een moderne accommodatie die aansluit bij de ontwikkelingen in de rest van de autosportwereld. In tegenstelling tot Indianapolis waar op kassuccessen als de Indy 500, Nascar 600 en Formule 1-Grand Prix kan worden gebouwd, komt het geld in Zandvoort niet met bakken binnen. Volgens de Ernst-doctrine wordt dan ook pas geïnvesteerd als de inkomsten dat toelaten.

Die verstandige stapsgewijze benadering wordt kennelijk nog steeds niet begrepen door de Nederlandse Autorensport Vereniging die uit de gezonde ruif wil mee-eten. Afgelopen donderdag verloor de NAV het zoveelste kort geding dat het CPZ had aangespannen om de gescheiden verantwoordelijkheden af te bakenen. Bovendien staan beide partijen komende vrijdag weer voor de rechtbank, omdat het CPZ rectificatie eist van een NAV-persbulletin waarin de circuit-directie van halve waarheden werd beticht. Desondanks zitten in die tussentijd de kemphanen weer rond de tafel om te bespreken hoe zij in de toekomst door één deur kunnen.

Veel positiever dan die achterdeurgevechten belooft op tweede pinksterdag de première van de nieuwe Fly You Clio Renault Sport Cup te worden. Zelden is zoveel interesse voor een merkencup getoond dat er zelfs maandagochtend een kwalificatierace aan te pas moet komen. De grote belangstelling van 62 rijders, waarvan er 15 moeten afvallen voor de hoofdrace, heeft te maken met deze Clio die niet alleen aantrekkelijk in aanschaf is (55.000 gulden ex BTW) maar vooral aanzienlijk sneller is dan het vorige model Mégane. Dat is vooral te danken aan het sperdifferentieel dat niet in de Mégane aanwezig was en de Michelin-banden die zachter van compound zijn en stijvere wangen heeft dan in de vorige cup. De sequentiële versnellingsbak is een doorontwikkeling van de Mégane-zesbak.

Tijdens de vrije trainingen werden afgelopen week al tijden van laag in de 1 minuut 56 gereden (1.59 in de Mégane), waarmee de Clio's maar een fractie langzamer zijn dan de wagens in het Dutch Touring Car Championship. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een aantal gerenommeerde coureurs voor deze nieuwe klasse hebben gekozen in plaats van de koningsklasse DTCC, zoals Pim van Riet, John de Vos en Michael en Sebastiaan Bleekemolen. Bert Ploeg en Phil Bastiaans van Kroon Racing komen daarentegen in beide klassen uit. Opvallend is ook de terugkeer van ex-Citroën Saxo-kampioen Joost Koenders die enige seizoen op non-actief stond omdat hij zijn DTCC-instap niet rond kreeg.

Dat de Clio Renault Sport met 2.0 zestienkleppen-motor (185 pk) pas nu geïntroduceerd wordt, had te maken met een modelwijziging waardoor de wagen niet eerder werd vrijgegeven dan eind april. Er staan zeven races op de kalender met twee wedstrijden op Assen, een op Spa-Francorchamps en de overige op Zandvoort.

Programma Pinksterraces maandag: 10.00 uur Warm Up Libertel-Vodafone DTCC, 10.30 Kwalificatierace Fly You Clio Renault Sport Cup, 11.20 Eerste race DTCC, 12.05 Landis Formule Ford, 12.55 Union yaris Cup, 13.45 Tweede race DTCC, 14.30 Demonstratie Le Mans-auto Jan Lammers, 14.55 Clio Cup, 15.45 Pearle Alfa 156 Challenge.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 2 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.