De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 2 juni 2001  
---
De krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Jaaroverzicht 
---
Telegraaf-i
---
Ga naar 
Auto's 
Reis & Vakantie 
Wonen 
Baan & Carrière 
Financieel actueel 
Show & Film 
Weerberichten 
Souvenirs 
---
Kopen 
 Vraag & Aanbod/ 
Speurders
 
Veiling 
Prijsvergelijker 
Winkelen 
---
Met Elkaar 
Live chatten 
Discussiëren 
Kaartje sturen 
E-mailen 
---
Mijn leven 
Horoscopen 
Psychologie 
---
Contact 
Adverteren 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Jaarverslagenservice 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Piepjes met tophits
zijn miljoenenhandel

door Emile Bode

   
 

AMSTERDAM - Het bedrijfsleven in ons land lijdt miljoenen schade door werknemers die op kosten van de baas logo's en beltonen voor hun mobiele telefoon aanschaffen. Het van tijd tot tijd veranderen van de beltoon en het logo op het scherm van het mobieltje is sinds enige tijd erg populair, met name onder de jeugd.

Vooral bekende nummers uit de hitlijsten zijn populair als beltoon. Big business zo blijkt, want inmiddels worden er jaarlijks tientallen miljoenen guldens omgezet in deze nieuwe bedrijfstak.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x341, 40kb)
Piepjes.
Prijzig is de 'make-up voor het mobieltje' wel: minimaal ƒ2,50 per logo of beltoon, maar de prijs kan oplopen tot ƒ10 of meer. De logo's en beltonen worden aangeschaft door naar een 0900-nummer te bellen.

Uit onderzoek van deze krant blijkt dat het bij de aanbieders van de populaire diensten het drukst is tijdens lunchtijd en aan het eind van de middag. Volgens Peter van den Berg van marktleider DacPlanet wordt er dan massaal gebeld door het bedrijfsleven. "De verveling slaat op die momenten toe, of werknemers geven elkaar tips een bepaald logo of beltoontje te bestellen."

Hoewel het in veel bedrijven niet meer mogelijk is zomaar de commerciële 0900-nummers te bellen, is het nog steeds vaak de baas die voor de kosten opdraait. Er kan namelijk besteld worden vanaf een vast toestel, maar ook met het mobieltje van de zaak. Hierop kan meestal wél met de dure nummers gebeld worden.

Momenteel ontwikkelt DacPlanet een dienst waarmee werkgevers het bedrijfslogo naar de telefoons van werknemers kunnen sturen. Dit is verder nergens te krijgen, waardoor gecontroleerd kan worden of er op kosten van de zaak logo's en beltonen aangeschaft worden. Staat het unieke bedrijfslogo niet meer op het scherm, dan kan de werknemer een flinke uitbrander en wellicht een controle van de telefoonnota verwachten.

De exploitanten van deze diensten praten niet graag over aantallen en bedragen. Ingewijden schatten echter dat er per dag zo'n 40.000 logo's en beltonen aangeschaft worden. De jaarlijkse omzet komt daarmee op circa ƒ70 miljoen. Nederland is daarmee, na Duitsland, koploper in Europa.

De rage zal alleen nog maar groter worden, zo verwacht Van den Berg. "Dit is nog maar het begin. Er komen tal van nieuwe diensten aan voor de gsm. Naast informatie en entertainment die tegen betaling per sms naar de telefoon gestuurd wordt, zal het ook niet lang meer duren voordat er met diezelfde gsm betaald kan worden."

Een van de diensten die Van den Berg voor ogen heeft is het betalen van parkeergeld. Door een sms-bericht met de postcode en het nummer van de parkeerplaats te sturen, gaat de teller lopen. Bij het wegrijden wordt wederom een bericht gestuurd, waarna via de telefoonrekening het bedrag geïnd wordt.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 2 juni 2001

[terug]
     
© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.