DEN HAAG - Het kabinet heeft gisteren definitief besloten tot invoering van een kilometerheffing in plaats van het omstreden rekeningrijden. De huidige Tweede Kamer zal echter voor de verkiezingen van mei 2002 geen oordeel meer vellen.
Een speciale projectgroep wordt door minister Netelenbos (Verkeer) aan het werk gezet om uit te zoeken of er een gedifferentieerde heffing komt met hogere tarieven in de Randstad en tijdens filetijden of een zogeheten 'platte heffing'.
De fractievoorzitters Melkert (PvdA), Dijkstal (VVD) en De Graaf (D66) moeten komende week nog wel hun fiat geven, omdat invoering van een kilometerheffing in strijd is met het huidige regeerakkoord, waarin het rekeningrijden is vastgelegd.
De liberalen weigeren mee te werken aan een heffing die varieert 'naar tijd en plaats', terwijl Netelenbos daar juist een voorstander van. Volgens VVD-Kamerlid Hofstra zou dat invoering van 'rekeningrijden in het kwadraat' betekenen. "Daar zien we helemaal niets in", aldus Hofstra. De PvdA-bewindsvrouw zou bereid zijn om voorlopig akkoord te gaan met de zogeheten 'platte heffing', die overigens niet voor 2004 zal worden ingevoerd.
CDA-leider De Hoop Scheffer wil juist dat een nieuw kabinet met mega-investeringen in het openbaar vervoer de totale Randstad in een klap ontsluit. De plannen van minister Netelenbos voor de invoering van een kilometerheffing verwijst De Hoop Scheffer voorlopig naar de prullenbak.